[cstex] Sjednocení vzhledu při balíčcích verbatim a listings

Zdenek Wagner zdenek.wagner at gmail.com
Thu Aug 6 13:25:48 CEST 2009

2009/8/6 "Procházka Lukáš Ing. - Pontex s. r. o." <LPr at pontex.cz>:
> [...]
> žádané.
>
> Problém mám s balíčkem listings (používám jej, protože umožňuje umístit před
> vypsaný řádek jeho číslo a umožňuje vymezit rozsah řádků, které se mají ze
> vstupního souboru vložit) - nedaří se mi docílit výstupu strojopisového
> vzhledu.
>
> Studiem manuálu jsem nabyl dojmu, že tohoto cíle se dosáhne použitím
> \lstinputlistings[stringstyle=\ttfamily]{soubor}, resp.
> \lstset{stringstyle=\ttfamily}; to ale nefunguje.
>
> Nevěděl by někdo, jak problém vyřešit?
>
> (A asi začátečnický dotaz - jaký je rozdíl mezi \texttt a \tt?)

\ttfamily přepne rodinu písma (font family) na \ttdefault, což je
standardně definováno jako cmtt (ale třeba \usepackage{times}
předefinuje \ttdefault na Courier). Je to deklarativní příkaz, takže
platí do konce skupiny, nebo do chvíle, kdy je rodina změněna jiným
příkazem. Ostatní atributy se nemění. Ovlivněn je pouze textový režim,
nikoliv matematika. \textttt je makro s parametrem a \ttfamily je
aplikováno pouze na parametr. \tt je deklarativní příkaz starého typu,
mění nejen textovou rodinu na \ttdefault, ale i matematickou. Se
starým systémem (OFSS) příkaz \tt nastavil i ostatní atributy na
výchozí hodnoty (tj. netučné stojaté). Existoval balíček, který tuto
funkci emuloval i v NFSS, ale teď jej nemohu najít. Ještě výraznější
rozdíl je u deklarativních \em, \it (starý), \itshape (nový) a makry
\emph a \textit. Makra s parametrem totiž vloží i kurzivní korekci
tam, kde je třeba, takže se nemusíte starat o \/.

Zdeněk Wagner
http://hroch486.icpf.cas.cz/wagner/