[cstex] Jak zprovoznit XeTeX s OpenType fonty ve Windows?

Zdenek Wagner zdenek.wagner at gmail.com
Thu Oct 16 16:10:07 CEST 2008

Dne 16. říjen 2008 10:51 Petra Talandová <PTalandova at seznam.cz> napsal(a):
> Dobrý den,
> prosím o radu ohledně XeTeXu -- měl by se dát použít s OpenType fonty dostupnými v systému. Je někde k dispozici návod nebo postup, co a jak je potřeba nastavit a nakonfigurovat, aby to fungovalo, a jak se pak s písmy pracuje v samotném zdrojáku?
> (Zatím jsem našla jen útržkovité návody, které mi bohužel nepomohly...)

Vzal bych jako základ nějakou distribuci, kde již je XeTeX podporován,
protože oživit ve Windows fontconfig vlastními silami není jednoduché.
Takovou distribucí je TeXLive, verze 2008 se dá nainstalovat po síti z
http://www.tug.org/texlive

Pokud chcete XeLaTeX, pak budete chtít, aby s OpenType fonty fungovaly
běžné příkazy \textit, \textbf apod. K tomu slouží balíček fontspec.
Jeho manuál je poměrně rozsáhlý, ale pro první pokusy stačí, když
pochopíte základní syntaxi příkazů \fontspec, \setmainfont a
\setmonofont. Jako jméno fontu zadáte to, co vidíte např. ve Wordu. A
pokud Vás nevyděsí příklady v hindštině a sanskrtu, podívejte se na
soubory xetex-*.tex v adresari texmf-dist/doc/generic/velthuis.
Použité fonty jsou sice volně šiřitelné, ale ve Windows nejsou.
Příklady Vám tedy v této podobě XeLaTeXem neprojdou, ale ve stejném
adresáři jsou i hotové PDF.

Arabské přísloví na konci mého článku ve Zpravodaji je sázeno
XeLaTeXem fontem Scheherazada z www.sil.org, zde je zdroják (snad
projde arabština dobře):

\documentclass{article}
\usepackage[papersize={52mm,11mm},margins=1mm,strictheight]{zwpagelayout}
\usepackage{fontspec}
\newfontinstance{\arfont}[Script=Arabic]{Scheherazade}
\newenvironment{ar}{\beginR\arfont}{\endR}
\pagestyle{empty}
\TeXXeTstate=1
\begin{document}\Huge\centering \leavevmode
\begin{ar}ألشروع نصف العمل.\end{ar}
\end{document}

> Děkuji za jakoukoli radu
>
> P. Talandová