[cstex] barva tisku

Vit Zyka vit.zyka at gmail.com
Tue Mar 25 17:35:43 CET 2008

Dobry den,

petr-brezina at volny.cz wrote:
> Dekuju za vysvetleni. Presto mi vsak neni jasne, proc programy, ktere
> maji za cil zobrazit graficky soubor, nejsou nastaveny tak, aby vzdy
> byl opticky vysledek stejny. To je, co by clovek od tech programu ocekaval;

situaci s barvami lze prirovnat ke kodovani znaku pred zavedenim
Unicode. Dokud jste spolu s dokumentem nezaslal jeho kodovani, nevedel
jste, jaky znak se pod danym cislem skryva.

> uzivatel by si pral, aby jeden a tentyz soubor vypadal vsude stejne.
>
> Napriklad jiz zminena barva cmyk .32 .64 0 .15 da v GSview stejny vysledek

Co jsou tato cisla? To jsou jen souradnice v "nejakem barevnem
prostoru". Kazde vstupni/vystupni zarizeni pracujici s barvou ma svuj
barevny prostor, rika se mu "device dependent", prostor zavisly na
zarizeni. Krome techto prostoru jsou mezinarodnim kolorimetrickym
institutem standardizovany prostory nezavisle na zarizeni.

Chceme-li verne podani barev prenosne ze zarizeni na zarizeni, je treba:
1. Sejmout barvu vstupnim zarizenim a prevest jej do nejakeho
nezavisleho prostoru pomoci ICC profilu vstupniho zarizeni (ziska se
kalibraci).
2. Tento nezavisly profil si pamatovat spolu s dokumentem.
3. Pregenerovat dokument do prostoru vystupniho zarizeni pomoci jeho ICC
profilu. Tak ziskame spravne souradnice barev CMYK (nebo tech, ve kterem
dane zarizeni pracuje).

Vasi situaci pri volbe barvy pozadi si dovolim ilustrovat na dvou
odlisnych prikladech. CMYK hodnoty lze napr. ziskat:
a) podle kalibrovaneho vzorniku (napr. PANTONE) vybrat barvu, opsat
souradnice nejakeho (nejlepe CIE LAB) prostoru a ten pomoci znalosti ICC
vystupniho zarizeni tiskarny prevest. To bych povazoval za spravny postup.
b) na (pravdepodobne nekalibrovanem) monitoru najit vhodnou barvu (tedy
v nejake neznamem RGB prostoru), z nej si "spocitat" souradnice jineho
neznameho prostoru CMYK a pozadoval, aby tyto hodnoty se zobrazily
spravne na minimalne dvou neznamych (=nezkalibrovanych, =bez ICC)
zarizenich (RGB monitor, CMYK tiskarna). Toto dopadne vselijak, pokud
vam prilis na odstinu nezalezi, pak i uspokojive.

Protoze kalibrace je relativne draha, musi se opakovat a udrzovat, je
asi nejlepsi pouzit kontrolnich natisku, jak radil pan Wagner.

S pozdravem
Vit Zyka

> [...]
> zavedeni odpovidajici barvy rgb, jaky se da nalezt nekde v dokumentaci,
> ktera je soucasti TeXovskych distribuci, a jaky odpovida te nedokonale
> rovnici RGB=1-CMY (.68 .36 1). Acrobat zobrazi tuto barvu stejne jako
> GSview, pokud pri tvorbe ps2pdf pouziju nastaveni -dColorConversionStrategy#/sRGB
> -dProcessColorModel#/DeviceRGB, zatimco pri pouziti nastaveni pro cmyk
> je barva jina. Ghostscript, ktery stoji za programem ps2pdf, provadi
> tedy konverzi podle te rovnice RGB=1-CMY, a neprevadi konkretni barvu
> reprezentovanou v grb na stejnou barvu v prostoru cmyk (a naopak), takze

Ing. Vít Zýka, Ph.D.           TYPOkvítek, Czech Republic

computer vision application  aplikace pocitacoveho videni
database publishing                databazove publikovani
scientific book typesetting     sazba odbornych publikaci

tel.: (+420) 777 198 189       www: http://typokvitek.com