[cstex] Dokument na A3 na šířku ve dvou sloupcích

Zdenek Wagner zdenek.wagner at gmail.com
Wed Jun 11 16:05:31 CEST 2008

2008/6/11 "Procházka Lukáš Ing. - Pontex s. r. o." <LPr at pontex.cz>:
> Dobrý den,
>
> rád bych zpracoval stránku A3 v LaTeXu uspořádanou tak, že:
>
> - by byla na šířku,
>
> - do pravé poloviny (velikosti A4) by měla být vložena firemní rozpiska
> (která má velikost cca 25 x 18 cm; představuji si ji vložit standardně jako
> obrázek .pdf),
>
> - do levé poloviny (velikosti A4) bych rád napsal (vložil) vlastní text
> (např. nějaké tabulky souřadnic).
>
> Otázkami je:
>
> - Jak by měly vypadat první řádky .texového dokumentu, kde se zavádějí různé
> balíčky?

V podstatě žádné balíčky nepotřebujete, já jen vkládám
\usepackage{ifpdf}, abych měl k dispozici pohodlný přepínač mezi
pdftexem a texem s použitím dvipdfm či dvips. Pak si nadefinuju
rozměry papíru takto:

\paperheight 297mm
\paperwidth 420mm
\AtBeginDocument{\ifpdf
   \pdfpagewidth\paperwidth \pdfpageheight\paperheight
\else
   \special{papersize=\the\paperwidth,\the\paperheight}\fi}

\AtBeginDocument tam dávám jen proto, že některé balíčky si občas
vnutí své vlastní rozměry. Pak už potřebujete jen nastavit
\oddsidemargin, \evensidemargin, \textheight, \textwidth, \footskip
apod.

> - A jak stránku "rozdělit" na dva sloupce (pokud se efektu bude dosahovat
> 2sloupcovým rozdělením stránky)?

Například pomocí \twocolumn, nebo balíčkem multicol.

> - Nebo "nějak pracovat s minipage"?

minipage je v podstatě box, tj. zadáte šířku a typ vertikálního
zarovnání. Pokud si pamatuji syntaxi dobře, mohlo by to vypadat
přibližně takto:

\noindent
\begin{minipage}[t]{20cm}
levý sloupec, šířka 20cm
\end{minipage}\hspace{1cm}% bez procenta vznikne další mezera!
\begin{minipage}[t]{17cm}
pravý sloupec, šířka 17cm, vše zarovnáno nahoře
\end{minipage}

> Přiznám se, že s rozdělením stránky na dva nebo více sloupců nemám žádnou
> zkušenost, taktéž s "minipage", a zatím veškeré dokumenty, které jsem v
> LaTeXu vytvářel, byly formátu A4.
>
> Používám TL2007 pod WinXP.

Vše je systémově nezávislé a minipage je v LaTeXu od pradávna.

Zdeněk Wagner
http://hroch486.icpf.cas.cz/wagner/