[cstex] Kodovani UTF8

Petr Olsak petr at olsak.net
Thu Jan 31 09:07:15 CET 2008

On Wed, 30 Jan 2008, Petr Tomasek wrote:

> "Optimální" to je do té doby, pokud si vystačíte s osmibitovou znakovou
> sadou (byť vyjádřenou v utf-8). Jakmile potřebujete skutečný unicode,
> pak nezbývá než použít řešení `a la XeTeX...
>
> Petr Tomášek

Ono asi zalezi na tom, zda clovek je vice konzervativni a chce pracovat
s puvodnim TeXem, kde je jednoznacne definovana prace s fonty a tyto fonty
jsou na systemu nezavisle, nebo chce z TeXu vyuzit jen makrojazyk zatimco
praci s fonty sveri rutinam, ktere jsou implementovany v pouzitem
operacnim systemu. V prvnim pripade pouzije TeX, ve druhem XeTeX.

Dovolil bych si upresnit, ze i "skutecny unicode" lze pouzivat s encTeXem
(pri vynalozeni urciteho uslili), protoze jednotlive UTF-8 kody je mozno
navazat na kontrolni sekvence, kterych muze byt libovolne mnoho. Pravda,
stringy uvnitr TeXu zustavaji 8bitove a fonty na ne navazujici take,
coz je omezujici. Tohoto omezeni se skutecne bez opusteni puvodniho
TeXu zbavit neda.

Zdravim

Petr Olsak