[cstex] Vlna a jednopismenne spojky

Zdenek Wagner zdenek.wagner at gmail.com
Fri Dec 5 13:08:41 CET 2008

2008/12/5 Jiri Osoba <osoba at jablotron.cz>:
> Pokud se pamatuji, tak ksvz nakonci byt nesmi, a+i "by byt nemelo"...
>
> Program vlna P.Olsaka lze volat s parametrem -v KkSsVvZzOoUuAaIi, pripadne udelat bat/script nebo si lokalne pro sve potreby upravit zdroják a nazvat to treba aivlna (a zmínit se o tom P.Olsakovi)

Existuji pravidla pravopisna a typograficka. Typograficka pravidla
jsou prisnejsi. Podle pravopisnych pravidel nesmi byt na konci radku
neslabicna jednopismenna predlozka ci spojka. Spojky "A" a "I" jsou
slabicne, takze z pravopisneho hlediska na koci radku byt mohou, z
typografickeho hlediska nikoliv. Ja je tam nechavam ve zcela
vyjimecnych pripadech, kdyz vsechny jine varianty radkoveho zlomu jsou
jeste horsi a nemam pravo do textu zasahnout.

Podobne je to s delenim slov, pravidla \lefthyphenmin=2 a
\righthyphenmin=3 nejsou pravopisna, ale typograficka. Lze je
ignorovat pri sazbe do uzkeho sloupce, napr. pravopisne jsou spravna
vsechna deleni a-pa-ti-e, ale s vyjimkou uzkeho sloupce je povoleno
pouze apa-tie. Z pravopisneho hlediska lze slovo knihovna delit
kdekoliv, ale typograficka pravidla deleni za prvni slabikou
explicitne zakazuji, deleni za druhou slabikou je zakazano, protoze
pak \righthyphenmin<3. Podle typografickych poucek se do limitu pocita
i interpunkce, takze je povoleno:

...knihov-
na, ktera...

TeX ovsem do limitu pocita pouze znaky s kategorii 11, takze slovo
knihovna je v cestine nedelitelne, pokud pri sazbe do uzkeho sloupce
nezmensite \righthyphenmin.

Zdeněk Wagner
http://hroch486.icpf.cas.cz/wagner/