[cstex] "specialni" zlomky a typografie

Tomas Davidek Tomas.Davidek at cern.ch
Sat Aug 16 11:38:30 CEST 2008

Dobry den,
   potreboval bych vysazet nektere zlomky (napr. 1/2, 1/3) tak, aby
celkovy zlomek byl veliky priblizne jako cele cislo (1,2,...). Chtel
bych to pouzit pro Clebsch-Gordonovy koeficienty. Dival jsem se do
amsmath balicku, prikaz \tfrac{1}{2} udela sice "mensi" zlomek, ale ja
bych radeji neco jako 1/2, kde jednotlive znaky jsou zmensene a
vertikalne posunute (proste neco jako specialni znak "1/2" ktery
poskytuji aplikace typu OpenOffice atd). Nevite prosim nekdo o nejakem
balicku, ktery podobnou konstrukci jednoduse umoznuje. V pripade ze ne,
mohl by nekdo naznacit jak to v LaTeXu udelat ?

Druhy dotaz se tyka typografie. Pokud jsem spravne pochopil, chemicke
znacky prvku se sazi pomoci \mathrm{}, tedy nikoli matematickou
kurzivou. To same by melo platit pro indexy s fyzikalnim vyznamem (napr.
transversalni hybnost by se mela sazet jako $p_\mathrm{T}$). Existuje
take pravidlo pro sazeni nazvu elementarnich castic ? Domnival jsem se,
ze by se take mely sazet pomoci \rm stylem, ovsem kdyz se divam do mnoha
ruznych clanku, temer vsichni pouzivaji matematickou kurzivu, napr. $Z^0
\rightarrow e^+ + e^-$...

Diky predem za odpovedi. Hezky vikend preje

Tomas Davidek