[cstex] Otázky zelenáče 2. díl

Zdenek Wagner zdenek.wagner at gmail.com
Sat Mar 3 10:48:34 CET 2007

3.3.07, Josef Polách <josef at polach.org>:

> PNG, TIFF, Metapost, JFIF (JPEG), ten ale nesmí být
> progresivní.

Omyl, pdf*tex neumí TIFF, bývalo to kdysi, ale bylo to odstraněno. Umí
však vkládat PDF. Cesta z TIFF na PDF je snadná:

1> tiff2ps -e -O image.eps image.tif
2> epstopdf image.eps

ad 1: tiff2ps je v balíčku libtiff, což v Linuxu je obvykle
automaticky, na www.libtiff.org je verze pro Windows (pozn. pomocí
tiff2pdf se mi nepodařilo dosáhnout požadovaného výsledku, takže jsem
se vrátil ke staré osvědčené cestě)

ad 2: epstopdf vyžaduje Perl a GhostScript, je to např. v TeXLive,
nevím, zda je to zahrnuto v MikTeXu. Ve Windows existuje i
eps2pdf.exe, ale kdosi psal, že má s některými obrázky problémy.

> Moc pěkně a užitečně píše Vít Zýka o PdfCSTeXu ve
> zpravodajích z roku 2002. Měly by být v archivu na webu.

> Že by průhlednost? Hádám.

Těžko říci, bmp je celá rodina formátů, trochu jiné jsou ve Windows,
trochu jiné v OS/2. Může to být průhledností, ale nejsem si jist, zda
tuto vlastnost podporuje bmp (a nebo si ji při konverzi Photoshop z
nějakého důvodu domyslel). Asi bych ve Photoshopu překonvertoval
obrázek na TIFF, pak odstranil průhlednost (nejlepší je pod obrázek
vložit bílou vrstvu a pak udělat operaci, která se v gimpu jmenuje
flatten image --- malý průhledný či poloprůhledný kousek nemusí být
okem viditelný a výsledkem po vložení je právě takový stím). Konverzi
TIFF->EPS můžete udělat buď ve Photoshopu, nebo pomocí tiff2eps.

Zdeněk Wagner
http://hroch486.icpf.cas.cz/wagner/