[cstex] OT: Re: serial o ConTeXtu + Win vs. Linux

Dont Miroslav dont at math.feld.cvut.cz
Tue Jan 30 11:27:34 CET 2007


Moc hezke, ale proboha, v jakem je to kodovani? 
M. D.

Dne út 30. ledna 2007 9:49 "Procházka Lukáš Ing. - Pontex s. r. o." napsal(a):
> ZdravĂ­m,
>
> přispěl bych svou zkuťeností/postřehy do diskuse.
>
> Práce s Wordem je intuitivní a je instalován na každém počítači.
> Text o rozsahu 0.5 - 2 strånky se s ním lehce vytvoří. Na VŠ
> (stavebnĂ­) byly veĹĄkerĂŠ prĂĄce (kromÄ› diplomky) prĂĄvÄ› takovĂŠho
> rozsahu. Tj. myslím, Şe pro studenta Word = není co řeťit.
>
> MoĹžnĂĄ za Ăşvahu by stĂĄlo zvlĂĄdnutĂ­ (La)teXu pro studenta takovĂŠ
> ĹĄkoly, kde se hodnÄ› pĂ­ĹĄe (pedagogickĂĄ VĹ , ekonomka, filosofie). Ale
> ovĂĄvĂĄm se - nechci se nikoho dotknout - Ĺže takovĂ­ studenti majĂ­
> spĂ­ĹĄe (plyne to z oborovĂŠ orientace) omezenou chuĹĽ k prĂĄci s
> počítačem, natoĹž pak pĹ™emýťlet o abstrakcĂ­ch mezi zdrojovĂ˝m kĂłdem
> vstupního souboru (La)TeXu a výsledkem (.dvi, .pdf). Z toho plyne Word +
> tuhĂ˝ boj v pracĂ­ch rozsahu desĂ­tek strĂĄnek.
>
> Dalťí zkuťenost. Směroval jsem osobu studující postgraduål k psaní
> disertace a jinĂ˝ch pracĂ­ v LaTeXu, ač jej nikdy pĹ™edtĂ­m nevidÄ›la.
> (Avťak měla pernou zkuťenost s finiťem diplomky ve Wordu.) Předvedl
> jsem srovnåní dokumentu vytvořenÊho v LaTeXu a ve Wordu. Co do vzhledu
> finålního dokumentu a co do udrŞovåní pořådku v rozsåhlÊ pråci je
> vĂ˝sledek jednoznačnĂ˝. Ĺ la by "do toho" i pĹ™es to, Ĺže nÄ›kterĂŠ vÄ›ci
> je třeba nejdříve nastudovat (takŞe se dělají sloŞitěji).  Ale je
> nucena pråci odevzdat ve Wordu, protoŞe ťÊf jí do textu přímo píťe
> poznámky. (Ač možná i LaTeXu by šly psát poznámky po stranách,
> předpoklådå to znalost a instalaci LaTeXu i u ťÊfa).
>
> OsobnĂ­ zkuĹĄenost. K LaTeXu mÄ› nikdo nevedl ani nenutil. ObtĂ­Ĺžemi s
> Wordem: vĂ­ceĂşrovĹˆovĂŠ číslovĂĄnĂ­, rejstřík odkazĹŻ a prĂĄce s
> obrĂĄzky/tabulkami - čím rozsĂĄhlejĹĄĂ­ dokument, tĂ­m vÄ›tĹĄĂ­
> pravděpodobnost, Şe se våm něco/vťechno z toho *nevratně* rozsype.
> Dalťí problÊm s otevřením wordovÊho dokumentu na různých
> počítačích (a to i Wordem stejné verze!) - dokumenty mohou mít i
> jinĂ˝ počet strĂĄnek! DalĹĄĂ­ příťernost - zpĹŻsob, jakĂ˝m běŞnĂ˝
> uŞivatel vytvåří odliťně formåtovanÊ oblasti; intuitivní WYSIWIG
> prĂĄce umoĹžĹˆuje neuvaĹžovat o dokumentu jako celku a tom, Ĺže by mÄ›l
> mít nějakou ťtåbní kulturu. Atd. Zåvěrem - tyto zkuťenosti mě
> vedly k hledĂĄnĂ­ alternativy; doĹĄel jsem LaTeXu. Texty pĂ­ĹĄu ve dvou
> programech: då-li se předpoklådat, Şe jej pouŞije i někdo, kdo
> zná/stačí mu pouze Word, píšu (musím) ve Wordu (ač vím, že
> číslování odstavců se rozjede). Ostatní dokumenty píšu v LaTeXu.
>
> JeĹĄtÄ› bych si dovolil Ăşvahu, Ĺže k intenzĂ­vnĂ­ prĂĄci s LaTeXem je
> nutný kaŞdodenní přístup k internetu - resp. k online diskusi. Måm
> staĹženou Ĺ™adu dokumentĹŻ (Nie prĂ­liĹĄ stručnĂ˝ Ăşvod do programu LaTeX,
> TeX naruby, LaTex manual aj.). Přesto - přístup k online diskusi je
> nezastupitelnĂ˝, pĹže odpověď na problĂŠm se dĂĄ relativnÄ› snadno a
> *rychle* zĂ­skat. NehledÄ› na informace napĹ™. o balíčcĂ­ch, kterĂŠ jsou
> pouze na internetu (resp. jejich postupnĂŠ staĹženĂ­ a vytisknutĂ­ by
> trvalo neĂşmÄ›rnÄ› dlouho). OsobnĂ­ nĂĄzor - človÄ›k, kterĂ˝ nebude mĂ­t
> přístup na web, s LaTeXem daleko nedojde.
>
> MateriĂĄlĹŻ je hodnÄ›, ale jejich studium vyĹžaduje čas, kterĂ˝ človÄ›k
> potřebuje k tvorbě dokumentu. Proto si myslím, Şe v protivåze stojí -
> na jednÊ straně - studium "jak v (La)TeXu něco (neintuitivně) udělat"
> a osobní potřeba mít "kråsný dokument" a - na straně druhÊ - kolik
> času zabere pĹ™edÄ›lĂĄvĂĄnĂ­ vÄ›cĂ­ ve Wordu.
>
> LukĂĄĹĄ ProchĂĄzka
>




More information about the csTeX mailing list