[cstex] OT: Re: serial o ConTeXtu + Win vs. Linux

Zdenek Wagner zdenek.wagner at gmail.com
Tue Jan 30 11:16:52 CET 2007

2007/1/30, "Procházka Lukáš Ing. - Pontex s. r. o." <lpr at pontex.cz>:

>  Zdravím,
>
>  přispěl bych svou zkušeností/postřehy do diskuse.
>
>  Práce s Wordem je intuitivní a je instalován na každém počítači. Text o

Není to pravda. Word neexistuje pro OS/2 ani pro Linux a a ni Windows
jej nemají jako standardní součást, je v nich jen WordPad, což je
hodně chudý příbuzný. Word například umožňuje jakýsi editační režim,
kdy škrtnete nežádoucí text a vložíte nový. Ve Wordu člověk vidí tedy
jahousi náhražku RCS, WordPad ukáže vše bez jakéhokoliv rozlišení. Mám
to ověřeno, protože dříve jsem měl doma Win98, teď mám WinXP Home a
Word tam nikdy nebyl (vlastně chvíli tam byl půjčený ze SWN, když jsem
pro ně psal recenzi na Acrobata).

>  Ještě bych si dovolil úvahu, že k intenzívní práci s LaTeXem je nutný
> každodenní přístup k internetu - resp. k online diskusi. Mám staženou řadu
> dokumentů (Nie príliš stručný úvod do programu LaTeX, TeX naruby, LaTex
> manual aj.). Přesto - přístup k online diskusi je nezastupitelný, pže
> odpověď na problém se dá relativně snadno a *rychle* získat. Nehledě na
> informace např. o balíčcích, které jsou pouze na internetu (resp. jejich
> postupné stažení a vytisknutí by trvalo neúměrně dlouho). Osobní názor -
> člověk, který nebude mít přístup na web, s LaTeXem daleko nedojde.

Ani to není pravda. S LaTeXem jsem začínal v roce 1991. Internet u nás
ještě nebyl, měli jsme EARN, v ústavu byl jeden počítač připojený
"rychlým" modemem 56 kb/s na ČVUT, takže jsem skoro každý den mohl být
čtvrt až půl hodiny na síti. Pak přišel Internet, ale pořád jsme měli
jen síťový počítač. Pamatuji si, jak jsem si chtěl stáhnout "velký"
soubor, který měl asi 1 MiB, před Vánocemi nikdo o internet zájem
neměl, takže jsem tam seděl a ono se to za 4 hodiny (slovy čtyři
hodiny) skutečně stáhlo. Tehdy samozřejmě na 5" disketu. Někdy kolem
roku 1994 se vybudovala síť, takže na internetu byly všechny počítače,
ale ne každý měl svůj vlastní (jsme chemici a počítače byly drahé).
Pokročil jsem tedy do stavu, kdy jsem skoro každý den mohl být hodinu
na internetu, někdy dvě. Vlastní počítač na stole mám asi tak od roku
2001. Internet doma mám od června 2006. Literatura se v mých začátcích
prakticky nedala sehnat, pokud člověk nevyjel na západ a nekoupil tam.
Učil jsem se tedy studiem latex.tex a Mainz Distribution. Z
dokumentace k doc.sty jsem se naučil, jak funguje \expandafter. Hodně
mi pomohlo členství v CSTUGu, protože jsem např. mohl sehnat CTAN na
CD za 100 Kč, teď je dokonce na DVD TeX Live jen za členský příspěvek.
Vše se dá tedy sehnat docela jednoduše, když člověk chce...

>  Materiálů je hodně, ale jejich studium vyžaduje čas, který člověk potřebuje
> k tvorbě dokumentu. Proto si myslím, že v protiváze stojí - na jedné straně
> - studium "jak v (La)TeXu něco (neintuitivně) udělat" a osobní potřeba mít
> "krásný dokument" a - na straně druhé - kolik času zabere předělávání věcí
> ve Wordu.

Přesně tak. Do studia (La|Con)?TeX(t)?u [omlouvám se za regex] člověk
investuje na začátku dost času, ale ten se pak vrací v tom, že se
později také vše dělá intuitivně, zatímco s Wordem se člověk trápí
kratší čas, ale opakovaně a navždy (a v každé verzi jinak).

S poznámkami v LaTeXu je to taky snadné, ten zdroják se dá natáhnout i
do Wordu. Vytvářel jsem systém pro jistou organizaci, kde chtějí mít
písemnosti jednotně formátované, jejich autoři nejsou LaTeXoví
experti. Udělal jsem jim sadu maker a napsal jsem manuál včetně
návodů, jak se vkládají obrázky, jak se dělají tabulky apod. Jazykové
korektury jim dělá člověk, který LaTeX nezná vůbec a není matematik,
takže to dělá ve Wordu v editačním režimu a autor má pak možnost
úpravu, která by matematicky nebyla správně, odmítnout.

Jiný autor mi píše knihu ve WordPerfectu, ale protože jsem na to
vymyslel značkování, píše mi tam přímo LaTeXová makra, přestože sám
LaTeX nemá a nemůže si správnost zkontrolovat. Loni na podzim dodal
knihu, která má asi 400 stran, a měl v tom jen minimum překlepů typu
\bgein místo \begin. Celá moje práce tedy spočívala v odstranění
parchantů a naskenování několika desítek obrázků.

Mám také na přepisování "sekretářku", která mi stejně úspěšně ve Wordu
píše dokumenty v LaTeXu i v XML s minimem chyb. Vše je tedy jen v
(ne)chuti...

Zdeněk Wagner
http://hroch486.icpf.cas.cz/wagner/