Posunutí grafiky

Jaromír Kuben kuben at scova.vabo.cz
Tue Jan 9 15:34:06 CET 2007

Procházka Lukáš Ing. - Pontex s. r. o. napsal(a):

> Dobrý den,
>
> řeším problém. Mám několik souborů .pdf velikosti A4. Tyto soubory se
> snažím vložit do nějakého souboru pomocí příkazu \includegraphics. Rád
> bych je všechny zmenšil na 50% (cca) (a otočil) tak, aby se všechny
> čtyři vešly dohromady na jednu A4.
>
> Problém je, že nedokážu obrázky správně naskládat. Píši
> \includegraphics[rotate=90,scale=0.45]{aaa.pdf}; obrázek se vloží, ale
> je "trochu moc doprava" a nedaří se mi jej posunout k levému okraji
> stránky. Jak jej posunout doleva?

Rekl bych, ze bude spatny tzv. viewport toho souboru. Tedy kolem obrazku
je zbytecne bile misto, ktere
je soucasti obrazku. Zkuste

\fboxsep=0mm

\fbox{\includegraphics[rotate=90,scale=0.45]{aaa.pdf}}

Pokud je viewport dobre, mel by byt obrazek tesne oramovan cernym rameckem.
Budete kazdopadne videt, jak si tex mysli, ze je obrazek velky.
Pokud je to spatne, je treba viewport opravit. Napri. v dokumentaci
grfguide.ps k baliku graphics/graphicx
se muzete poucit. Je to viewport= 4 cisla a prijde to do [] za
\includegraphics. Musite nejak zjistit spravne
hodnoty (prinejhorsim zkusmo). Pokud si ty obrazky nejak sam vyrabite,
je samozrejme lepsi nejak to udelat
(pokud to jde), aby uz ten pdf soubor obsahoval spravne hodnoty.

> Druhým problémem je, že bych potřebovat vložit hromadu obrázků .pdf,
> které však mají v názvu znak procenta (tj. např. aaa-10%.pdf). Když
> použiju takové jméno souboru, LaTeX jej nepřijme. Musím všechny
> soubory přejmenovat, nebo lze jméno souboru nějak zadat i s se znakem
> % (tj. např. \includegraphics{aaa-10%.pdf})?

Da se to udelat predefinovanim kategorie znaku procenta. Ale musite byt
opatrny a nejlip zase potom procentu
vratit puvodni kategorii. Napr.

\catcode`\%=12

\includegraphics{aaa-10%.pdf}

\catcode`\%=14

Co jsou to ty kategorie (pokud to nevite) viz napr. Olsak: TeXbook
naruby. Bud si koupit knihu (stoji to za to,
pokud se minite TeXem vic zabyvat) nebo
http://math.feld.cvut.cz/olsak/tbn.html, kde si muzete stahnout
pdf verzi.

Zdravi