Odsazeni odstavcu

Jano Kula jano.kula at tiscali.cz
Fri Sep 15 14:31:49 CEST 2006

Martin Šanda wrote:
> Dne čtvrtek 14 září 2006 16:31 Jano Kula napsal(a):
> -> > Jiný důvod mě nenapadá...
> ->
> -> tady jedna ukazka z praxe:
> ->
> -> http://web.iol.cz/kula/odsazeni.pdf
>
> To se mi moc čisté nezdá. Působí to na mě dojmem grafického rozvratu.
> Akceptoval bych, pokud by veškeré nadpisy byly zarovnány s textem. Pak by to
> řešení s odstavci bylo relativně čisté a navíc by nevznikal onen velmi
> nepříjemný jev, kdy je blok textu zdánlivě posunut příliš daleko od středu
> knihy. (první strana)

Zamer byl ukazat typicke pouziti odsazeni prvniho odstavce. Take jsem
chtel ukazat kontext, o kterem jsem se zminoval (druha strana: odsazeni
nadpisu, vyctu, textu v zapati). Kontextem je i obalka a vazba, ktera je
v tomto pripade lepena V2, takze zadne vypadavani bloku se ve finale
nedeje. Grafik neodsazuje prvni odstavec z neznalosti, ale s odsazenim
pracuje dusledne vsude.

> Porušování klasických typografických postupů je dneska moderní a může dát
> zajímavé výsledky, ale člověk k němu potřebuje značnou dávku výtvarného
> citu...

"Neporusovat klasicke typograficke postupy" je dobra prvni poucka v
kazde ucebnici knizni grafiky. Rozhodne tim nikdo nic nezkazi. Pak
nasleduje spousta dalsich pravidel, ktere az na vyjimky nezminuji proc
se nimi ridit, nebo jak s nimi dale pracovat. Nekdy je prospesne udelat
ukrok stranou. Vysledek se tezko muze libit vsem, ale byva zajimavy a
clovek pri tom mnoha vecem porozumi.

Nejde mi o obhajovani tohoto konkretniho grafickeho navrhu (ani jsem se
na nem nijak napodilel), ale o patrani po smyslu veci. Skoda, ze se
puvodniho tazatele nikdo neptal proc potrebuje prvni odstavec odsadit.
Mozna bychom se neco priucili.

Jano Kula