TeX a PostScript v grafike

Ladislav Bitto geoflabi at savba.sk
Fri Oct 27 11:54:31 CEST 2006

Zdravim,

niekedy v marci sme sa bavili o animaciach v PDF. Madari ma pred EUROTeX2006
ukecali, aby som napisal clanok o tom, ze ako som robil tie animacie. Moc sa mi
dotoho nechcelo, lebo som vedel, ze napisat k niecomu dokumentaciu trva aj dva
tri krat viac, nez napisat samotny program(y). Nakoniec som napisal po
madarsky, ze ako som si vyriesil fungovanie TeXu a PostScriptu vo FORTRANe
podla vlastneho grafickeho systemu, ktoreho zaklad ma iba nieco viac nez 1Kb,
teda je lahko prepisatelny do ineho jazyka (tato praca ma 10 stran A4). Po
skonceni tejto prace som sa pustil do velmi strucneho popisu mojich (vybranych
cca 50) grafickych podprogramov, ku kazdemu najmensi priklad - obrazok so
zdrojovym kodom (tato praca ma 15 stran A4). Nakoniec som vybral 130 programov
z mojej praxe ako priklady, kde je cca 500 obrazkov na ukazku.

Ked som to mal hotove, tak bez najmensieho meskania som to prelozil do
slovenciny (tie dve prace). Nakoniec (pretoze na pricine su animacie) som este
vytvoril par animacii na zamyslenie, ci sa niekto do podobneho nepusti. U nas
na ustave uz prejavili zaujem aj mladi, z coho mam velmi dobry pocit - aspon
tymto sposobom budu musiet pocut TeX. Dokonca dajake by som mal aj vytvarat pre
kolegov. Medzi neTeXistami zabralo, ze to ide pustit bez najmensich problemov
v PowerPointe od M$. To sme si hned aj overili, mna to ani nepadlo tam skusat.

Su tam tieto animacie (x oznacuje, ze este sa bude doplnat):

bumm(x)       gravitacny model stretu 6 telies

clock         hodiny, budicek o pol piatej (najmensia, najlahsia animacia)

day           nas krasny den a este krajsia noc s plynulym prechodom farieb
              vsetkych telies (najkrajsia animacia)

electron(x)   jeden z modelov vzniku Zeme (autorom je kolega z ustavu),
              programovo najtazsia animacia, ako srandovne hovori,
              je to tazka veda :)), zacalo to s elektronom, preto to meno

planety       pohyb nasej planetarnej sustavy, pohyb cca 300 telies

planety2      pohyb nasej planetarnej sustavy, pohyb cca 2500 telies,
              najmohutnejsia animacia, je to na hranici 3GHz procesora,
              vznikla na zaklade mnozstva pripomienok

universe(x)   moj pohlad na nas bajecny svet

Mozno, ze aj dajake skolenie spravim. Chcel by som tam potom ukazat silu
TeXu, PostScriptu a pdfTeXu aj tak, ze v "priamom prenose" predvediem
vytvorenie minimalne 300 roznych obrazkov do animacie za menej nez jednu
minutu. Ake teleso, kolko obrazkov a aky ma byt rozmer mi povedia a zacnem
uplne prazdnym suborom. Proste napisem par riadkov, stlacim F6 a potom
kliknem na PLAY a animacia sa pohne. Vsetko sa nastavi v jednom jedinom subore.
Dufam, ze sa mi to podari, ak nie opytam sa na problem, na tejto konfere
pracuju viaceri s GS, co mi moze robit problem.

Vsetky spominane subory najdete na adrese:

ftp://geofftp:rEadfTp@web.sav.sk/bl-graphs

zacnite so suborom citajma v adresari slovak

Zdravim
Ladislav Bitto