Dolní index

Petr Dusek Petr.Dusek at unob.cz
Thu May 25 16:35:48 CEST 2006

Procházka Lukáš Ing. - Pontex s. r. o. wrote:
> Dobrý den,
>
> potřeboval bych napsat vzorec methanu CH_4 . Ovšem nedaří se mi dostat
> "4" do pozice dolního indexu. Probíral jsem manuály na webu, ale jejich
> aplikace nevede k žádnému výsledku.
>
> Dočetl jsem se, že vypsání dolního indexu se provede notací _{exp} s
> tím, že se musí být v matematickém módu. Použil jsem tedy zápis:
>
> CH\begin{math}\_{4}\end{math}

    Tady bych zkusil odstranit ten backslash pred podtrzitkem :-)

> Ale pdfCSLaTeX hlásí chyby při překladu. Prosil bych o radu - kde je chyba?
>
> - A dále - pokud bych si chtěl vytvořit makro pojmenované CH4, které by
> mi vždy napsalo vzorec methanu, jak by mělo vypadat?
>
> Zkusil jsem:
>
> \newcommand{CH4}[0]{CH\begin{math}CH^{4}\end{math}}

    1) Vzhledem k tomu, ze cislice nemohou byt v nazvu makra,
prejmenoval bych ho napriklad na "\methan"
    2) Strisku bych nahradil podtrzitkem - striska je horni, nikoli
dolni index.

> A ještě jedna otázka - jaký je rozdíl mezi příkazem \include a \input,

    Pokud vim (a poprosim guruy o opravu, tady si nejsem prilis jisty),
pak \include vklada na zacatek a na konec strankovy zlom a umi pracovat
se seznamem includovanych souboru (tj. pokud soubor mate includovat, ale
napriklad jeste neexistuje, nebude to generovat chybu). Mimo to, \input
je TeXove makro, takze jeho pouzitim se nam prolina TeX do LaTeXu.

  PD.