ConTeXt ruleez!

Vit Zyka vit.zyka at seznam.cz
Wed Jun 7 10:56:48 CEST 2006

Jirka Hrbek wrote:
> diky moc za info - uz jsem mu konecne napsal.

Pekny den,

byl jsem od patku mimo email, takze jsem nemohl reagovat...

Takze jiz jsem odepsal, ze nadsene prekladatele vitam(e?), dokud tech
aktivnich nebude dost. Termin dokonceni je podzim tohoto roku.

Poznamky k tomu, co tu zaznelo:

- tak jako kazdy soft i TeX a natoz i ConTeXt ma mouchy. Asi nejvetsim
problemem ConTeXtu je, ze jde o *mnoho* slozitejsi system nez TeX sam,
psany je ale prevazne v jazyku TeXu, ktery (dle meho nazoru) tou
nejvetsi slabinou TeXu samotneho. Primym dusledkem je, ze v kodu je
spousta chyb. Napak dobrou zpravou je, ze Hans Hagen je *neobycejne*
vykonny, a krome svych komercnich aplikaci s ConTeXtem, kere ho zivi,
dokaze odstranovat chyby a pridavat nove vlastnosti zaslane do
contextove konference. To je treba si uvedomit zvlaste v pripade, ze
chcete ConTeXt pouzivat pro ty ucely, kde 'standardni' plain/LaTeX je
kratky ci nedochudny (vicesloupcova sazba s floaty, radkovy rejstrik).
Dalsi nevyhodou je, ze vam velice rychle zastara (doba se pohybuje ve
dnech az letech, opet podle toho jak slozite struktury pouzivate).

- v oblasti zpracovani XML se opravdu ConTeXt jevi velmi vhodnym
nastrojem minimalne ze dvou duvodu:
   1) dokaze nacitat XML primo a snadno definovat jednotlivym tagum
formatovani; pro jednodussi XML se tak obejdete napr. bez XSLT
   2) tam, kde se bez XSLT neobejdete, mate i tak usnadnenou praci diky
dusledne syntaxi ConTeXtoveho znackovani pomoci klic=hodnota s moznosti
oddelit misto, kde se definuje nastaveni prikazu (napr.
   \defineframed[myFramed][klic1=hodnota1,...]
od jeho pouziti
   \myFramed{text}
a existenci struktur s podobnym znackovanim jako xml/html (\bTABLE).

- kdo miluje plain a schazi mu vektorove kreslitko uvnitr, tak mu tuto
kombinaci ConTeXt splni na jednicku. Myslim, ze integrace metapostu je
na jednicku. Sam jsem takovy 'chytry' plain nekolik let pouzival, nez
jsem se odhodlal psat dokumenty 'contextovsky'.

- Vstupni investice je, tak jako do kazdeho slozitejsiho systemu vysoka.

S pozdravem
Vit Zyka