"Vertikalni kompenzace" v radkovem rejstriku

Jaroslav Hajtmar hajtmar at gyza.cz
Thu Jun 15 09:29:34 CEST 2006

Dobry den.

Omlouvam se za delsi mail, ale verim, ze tahle vec se muze hodit vice
zacatecnikum.
Doted jsem tisknul vysvedceni tak, ze jsem vlastne pevne pozicoval
tistene udaje na pevna mista v blanketu.
To je pomerne velmi narocne - vse se musi odmerit a nastavit atd. Pak to
funguje ale dobre. Problem je v tom, ze kazdy rok jsou jine blankety a
to pak vlastne predelavam nekolik ruznych druhu blanketu (samostatne
jsou pro jazykove tridy, pro slovni hodnoceni, pro 1. a 2. stupen atd. )
Rikal jsem si, ze se pokusim
vyuzit pevneho radkoveho rejstriku (ktery by mel byt na blanketech podle
mne samozrejmosti), abych nemusel porad znovu a znovu pozicovat.
Priznam se, ze jsem mel idealistickou predstavu o umistovani textu do
radku blanketu vysvedceni, ktere maji mit pevny radkovy rejstrik.
Naprosta vetsina radku ma opravdu pevny rejstrik, ale nenapadlo by mne,
ze nektere radky jsou pomerne dost mimo a tak se stane, ze sazba na
existujici linky nevypada vubec dobre.

Rikal jsem si, ze si vytvorim nejake makro, ktere bude provadet tzv.
"vertikalni kompenzaci", tj. vlozeni kladne nebo zaporne vertikalni
mezery urcite sirky (v tomto pripade spis vysky), ovsem tak, aby to
nerozhodilo nastaveny radkovy rejstrik. Lapidarne receno potrebuju, aby
sem tam nejaky radek (resp. samostatny odstavec) textu nesedel v
nastavenem radkovem rejstriku, ale aby byl posunuty oproti rejstriku o
0.5 - 2mm nahoru nebo dolu. Bohuzel me v tomto TeX moc neposloucha. Kdyz
mu totiz nastavim pevny radkovy rejstrik, tak nechce, abych z neho delal
blbce a snazil se ho presvedcit, ze ted zrovna potrebuju neco jineho.
Zkousel jsem uz ledacos (hlavne uziti linek \hrule, jak se pise v TBN)

napr.

\def\vertikalnikompenzace#1{%
\vskip-#1\hrule height0pt depth0pt\vskip#1%
%\hrule height1pt\kern-#1\hrule height1pt%
}

ale s vysledkem nejsem moc spokojeny.

klidne mi staci abych udelal napr.

TEXT V REJSTRIKU

\vertikalnikompenzace{1mm}
TEXT MIMO REJSTRIK
\vertikalnikompenzace{-1mm}

A OPET TEXT V REJSTRIKU

tj. vracel urcity vertikalni skok o zapornou hodnotu zpet, cimz by se to
zase srovnalo do stavajiciho radkoveho rejstriku.

Muzete mi prosim nekdo poradit co by se s tim dalo delat?? Teda jestli
je to vubec v principu mozne (coz si myslim, ze u TeXu je mozne vse :-) )

Diky a jsem s pozdravem
Jarda Hajtmar