XeTeX pro Linux: zklamani :((

Petr Tomasek tomasek at etf.cuni.cz
Thu Jul 20 13:06:02 CEST 2006

On Wed, Jul 19, 2006 at 09:36:20AM +0200, Arnost Stedry wrote:
> to mate bohuzel pravdu.
>
> jestli tomu dobre rozumim, tak skriptovaci engine je soucasti fontu
> a je na znacich nezavisly a je treba "fontu" explicitne rict,
> ze ted se pri vykreslovani ma pouzit tento engine.
>
> obecne asi nejde rozhodnout, ktery engine se ma pouzit -- pro priklad neni
> treba chodit daleko -- napriklad nemcina zakazuje ligatury na hranicich
> slozenin, coz je presne priklad na pouziti ruznych enginu pri sazbe latinky,
> a nevim, jestli treba v urdstine se nepouziva zrovna jiny engine pro psani
> arabskych znaku.

To je pravda, na druhou stranu v 95% pripadu je uz textu jasne,
jaky engine se ma pouzit.

Konkretne mam tento problem: mam databazi literatury (pouzivam
kvuli unicodu prave vlastni udelatka) a potreboval bych mit
moznost vybrane zaznamy predhodit XeTeX-u.

U vetsiny zaznamu to neni az takovy problem, protoze napr. arabska,
nebo hebrejska knizka ma vetsinou nazev v tom prislusnem jazyce,
v jakem je napsana (a udaj o jazyce v databazi mam).

Jenze se sem-tam objevi vi veci jako:

 Jaroslav Oliverius. Kapitoly ze syntaxe moderní spisovné araštiny: فضول من النحو العربي, Praha: Karolinum, 1998.

 Richard C. Steiner. Ketiv-Kere or Polyphony: The שׁ-שׂ Distinction According to the Massoretes, the Rabbis, Jerome, Qirqisani, and Hai Gaon, in: מחקרים בלשון העברית ובלשונות היהודים: מוגשים לשלמה מורג, משה בר-אשר (ed.), ירושלים: מוסד ניאליק, תשנ"ו, s. *151-*179.

Takze bych chtel poprosit, jestli nevite nekdo o nejake knihovne
(nejlepe pro c), ktera by dokazala nejak inteligentne rozkouskovat
retezec podle skriptu, aby to clovek na vystupu do TeX-u
mohl "obalit" napr. nejakym makrem a vse fungovalo?

Dekuji!

P.T.