otazka ohladom fontov

Milan Vancura milan at ucw.cz
Sun Jan 8 12:46:45 CET 2006

> ja to robim podobne, ale vacsinou rovno na A4. Aby som nemusel este
> vytvarat (alebo editovat) druhy subor, tak pridam prikazy (ked je
> poster OK) pred \begin{document} napr. (rozmer A4 nikde nemenim).
>
> \special{ps: 4 4 scale}\voffset-22cm\hoffset3cm
>
> Ak nahodou este chcem pokracovat, staci ten riadok okomentarovat a mam
> zase A4 a na mieste.

To muze mit zajimave dusledky, napr. to, ze LaTeX zvoli pro pismo ve
skutecnosti velike 20pt font cmr5 - pred zvetsenim to bude pet bodu.
Zatimco s korektne definovanymi .fd soubory by samozrejme zvolil cmr17.

Muze to byt autoruv zamer, ale je (minimalne tem nezaslepenym) jasne, ze je to
chovani LaTeXu ZVLASTNI. Misto puvodni myslenky DEK: WYTIWYG (what you've typed
is what you get) je tu cerna skrinka plna magickych funkci. Kdyz chci vetsi
fonty nez 35pt, tak si musim hlidat pouziti mensich fontu a pouzit nejake
triky, aby se mi pouzila ta verse CM/CS, kterou chci. A kolik najdu na teto
konferenci lidi, kteri jsou schopni mi s vaznou tvari odpovedet, ze je to tak
spravne a jak je pouziti primitivu \font z tohoto pohledu primitivni a zcela
odporne nemagicke!

Pripomina mi to jednu smutnou anekdotu:

V jedne pohadkove zemi se pohadal kral se svym radcem, mocnym carodejem a
alchymistou v jedne osobe. Alchymista byl vypuzen ze dvora a pomstil se tim, ze
otravil kouzelnym lektvarem vsechny studny v kralovstvi - po poziti te vody se
kazdy zblaznil.

Za par dni vsichni v kralovstvi behali nazi s ponozkou na hlave a kulichem na
prave noze, zkouseli jist motykou a podobne. Jenom kral se svou rodinou ne,
protoze do kralovske studne se lektvar pochopitelne nedostal. A tak kral upadl
v nemilost a rozvasneny dav zadal jeho abdikaci nebo hlavu. Kral se strasne
nastval a chtel shromazdeni rozehnat vojensky, ale jeho zena mu rekla: "To nema
smysl. Muzeme udelat jedine - prineste nam vodu z podhradi!"

Milan Vancura