Několik dotazů

Michal Růžička xruzick7 at fi.muni.cz
Sat Jan 28 15:00:59 CET 2006

Dobrý den,

na vše odpověď neznám, ale pokusím se odpovědět na některé z vašich dotazů.

 > 1-rád bych věděl jak se z typografického hlediska správně vysadí
 > číslo, které je součástí textu zvýrazněného kurzívou. Když jsem
 > to videl napsané celé i stím číslem kurzívou, tak mi to připadlo
 > takové nepěkné. Když jsem to číslo tedy vysadil vzpřímeným typem
 > - prostě jako v math. módu, tak jsem na to obdržel kritiku. Jak je to
 > tedy správně?

Myslím, že by číslo mělo být vysázeno kruzívou, pokud je skutečně součástí
textu, který má být zdůrazněn. Nevidím důvod, proč dělat vyjímku jen proto, že
se jedná o číslo. Ostatně tak se postupuju vždy, např. i u interpunkčních
znamének -- pokud patří do zdůrazňovaného textu, vysadí se také kurzívou, pokud
ne, sází se běžným řezem.

> 2-potřeboval bych v záhlaví mít název kapitoly a třeba i sekce, nebo
> prostě mě napadne něco jiného. Všude jsem viděl používat pouze
> leftmark a rightmark, což je už něco jinde definovaného a nevím, co
> to přesně dělá. Existuje nějaká proměnná, kde by byl uložený
> název aktuální kapitoly sekce...? Mimo to se mi to vždy v hlavičce
> zobrazí celé velkým písmem a já to chci tak, jak to mám zadané

Nenapsal jste, jestli sázíte plainem nebo LaTeXem. Osobně používám LaTeX a tam
je pro každý čítač (tedy alespoň pro ty standardní) definován příkaz \the<název
čítače>, který vysadí aktuální hodnotu čítače. Číslo strany (čítač page) tak
můžete vysázet příkazem \thepage, číslo aktuální sekce (čítač section) příkazem
\thesection apod.
V LaTeXu existuje pro komplexní práci se záhlavími/zápatími balík fancyhdr.
Možná, že jej znáte. Pokud ne, doporučuji vyzkoušet.

> 3-tady na news jsem objevil příkaz pro nečíslovaní bez užití
> hvězdičky*, přičemž to je automaticky v obsahu a záhlaví.
> setcounter{secnumdepth}{-2} Proč to vlastně funguje? (předpokádám,
> že pouze nezobrazí "kapitola" s číslem)

Tady si nejsem jist, na co se přesně ptáte.

S pozdravem,
Michal Růžička