TexLive - babel - cslatex

Zdenek Wagner wagner at cesnet.cz
Wed Feb 22 10:52:58 CET 2006

On Wed, 22 Feb 2006, Jiri Zelinka wrote:

> Podle logu se o babel nejedna. Tipnul bych to spis na problem ohledne
> fontu, ale v tom se moc nevyznam.
> Taky muzete zkusit, co to udela, kdyz pouzijete cestu
> cslatex->dvips->ps2pdf.
>
> Jiri Zelinka

V mem Acrobatu 3.0 v OS/2 to vypada dobre...

Pricina problemu je v tom, ze pouzivate Times jako virtualni font a
nevkladate jej do dokumentu. Problem je v tom, ze Adobe pouziva v ruznych
verzich Acrobatu ruzne verze fontu Times s odlisnou kresbou znaku a
odlisnou metrikou. V anglickych textech to nevadi, protoze odchylky jsou
pomerne male, ale vadi to u ceskych textu, protoze diakriticka znamenka se
posunou. Nejvice to vadi u \sc, protoze kapitalky jsou falesne a rozdily v
metrice mezi jednotlivymi verzemi Acrobatu jsou nejvetsi. Vedou k tomu, ze
obcas zmizi mezislovni mezery, casto je diakriticke znamenko posunuto o
dva znaky vpravo. Metrika il2ptm.fd je kompatibilni s temito fonty:

1. Times v OS/2 Warp (licencni od Adobe)
2. Times v Acrobatu 3.0
3. Times v PS tiskarne HP LaserJet 4m
4. Times v PS tiskarne Lexmark (presny typ nevim, nebyla to moje tiskarna,
ale delal jsem s ni experimenty)
5. Nahrada fontu Times v GhostScriptu verze 5.x, 6.x, 7.x, 8.x

Jeste dodatek: pokud ponesete takovy dokument na osvit, muze se stat, ze
zakaznik pred Vami downloaduje do osvitky pod nazvem Times uplne jiny font
a ve Vasem dokumentu se pouzije. I to se mi stalo a pak je tezke se
dohadovat, ci je to vina a kdo ma ty zkazene filmy zaplatit.

Zdenek Wagner
e-mail: wagner at cesnet.cz