arabske noty s textem

Petr Tomasek tomasek at etf.cuni.cz
Wed Aug 16 08:26:36 CEST 2006

On Tue, Aug 15, 2006 at 05:03:47PM +0200, Arnost Stedry wrote:
> dobry den,
>
> nevi nekdo jak se sazi arabske zpevniky? tj. noty + text pod nimi? pouziva
> se transliterace? nebo se noty sazi obracene?

Rekl bych, ze jsou dve moznosti:

 a) obracene noty - kdysi jsem videl takto vysazeny nejaky cirkevni
zpevnik (nebo choralnik) palestinskych protestantu (pochazeli z Betlema).

 b) noty psat po nasem, text arabsky, ale rozkouskovat ho na slabiky
a ty usporadat levo-prave. (Tak se to bezne dela pokud vim v moderni
hebrejstine.)
Mam arabskou ucebnici hry na 'ud (arabska loutna), ve ktere jsou
noty zleva doprava, ovsem v ni neni zadny "realny" text, jenom
stupnice. Ukazka: http://www.etf.cuni.cz/~tomasek/pub/tstt.djvu
(ve formatu djvu, viz www.djvuzone.org). Jestlize je tedy ucebnice
zleva doprava, pak predpokladam, ze takto budou sazeny i "plnohodnotne"
skladby...
(Ucebnice je ze Syrie.)

Co je beznejsi, nebo "standard", to opravdu netusim...

> --
> Arnost Stedry
> Ustav Informatiky AVCR

"Žádné chráněné osoby se nesmí použít k tomu, aby svou přítomností
uchránila před vojenskými operacemi některé body nebo některé oblasti."

                          -= Čtvrtá Ženevská úmluva o ochraně obětí války
                             článek 28 =-