dobrovolnik, moznost prechodu na LM v CSTeXu

Vit Zyka vit.zyka at seznam.cz
Tue Sep 13 16:03:17 CEST 2005

Petr Olsak wrote:
> Vazeni kolegove,
>
> hledam dobrovolnika, ktery overi, zda je mozne opustit Type1 CS fonty a
> mapovat misto nich (s nezmenenymi metrikami) LM fonty. Napsat pro to
> mapovaci soubory bude asi to nejmensi, podstatne vice prace ocekavem
> pri testovani.
>
> Co je treba (podle meho nazoru) udelat:
>
> - Stahnout posledni vezi LM fontu na testovani.

Vcera jsem to delal, trochu spatne se to hleda, zde je link:
   ftp://ftp.gust.org.pl/pub/GUST/contrib/fonts/lm/
Je treba soubor 2bas, 2mt1 jsou jen zdrojaky.

> - Napsat k tomu mapovaci soubory pro csfonty.

Rychlou nahradou jsem vyrobil mapovaci soubor (mozna jsou tam nektere
radky navic, protoze takovy ekvivalent v csfontech zchazel). Vsechny
fonty jsou mapovany pomoci hypotetickeho lm-il2.enc, skutecnost je ale
asi takova, ze napr. tt jsou mapovany trochu jinak nez rm. Prikladam
stare mapovaci soubory csfontu na lm, ale dost mozna, ze se nazvy
nekterych glyphu zmenily. Sam bohuzel nemam cas se tim ted zabyvat,
treba to vsak nekomu pomuze...

> - Testovat, zda vzhled pismen obsahuje jen akceptovatelne drobne rozdily.
> - Testovat, zda sirky znaku vsech csfontu se shoduji s odpovidajicimi
>   znaky v LM fontech.

Pouzivam je v ConTeXtu od jara. Ani nevim, jak dopadla rozmluva Karla
Horaka ohledne akcentu na Bachotexu, ale kresba akcentu, ke krere jsme
byli kriticti se dle meho nazoru hodne zlepsila. Co mi trochu vadi, je
horizontalni umisteni carek, zvlaste u ss rezu. To je ale dane odlisnou
typografickou tradici polaku. Napr. \'\i, akcen je nad \i vycentrovan,
me (nase?) citeni preferuje, aby spodni cast akcentu lezela nad drikem a
akcent byl tak previsly doprava.

> - V pripade, ze vse projde, oznamit moznost prechodu na LM a rucit za
>   pripadne potize s tim spojene u ostatnich uzivatelu.
>
> Zvlaste predposledni bod se mi zda dulezity a pracny. Zvlaste u znaku t',
> d', l' si nejsem jist, ze sirky znaku jsou 100% shodne. Kdyby nebyly, pak
> se sazba pomoci TFM odlisnych od metriky Type1 fontu zborti, a to by byl
> dost zavazny nedostatek.
>
> Muze se, prosim, na to nekdo podivat? Sam nejak nestiham...

Bohuzel tez nestiham a nebude to v nejblizsim mesici lepsi. Navic, na
nove dokumenty ted uz vylucne pouzivam ConTeXt, takze se angazuji v
pocestovani jeho.

Zdravi
Vitek Zyka

> Zdravim
>
> Petr Olsak

Ing. Vít Zýka, Ph.D.                         TYPOkvítek

database publishing              databazove publikovani
data maintaining and typesetting in typographic quality
priprava dat a jejich sazba v typograficke kvalite

tel.: (+420) 777 198 189     www: http://typokvitek.com