Malicka anketa ohladom CS a LM fontov

Zdenek Wagner wagner at cesnet.cz
Fri Nov 25 13:21:55 CET 2005

On Fri, 25 Nov 2005, Jaroslav Hajtmar wrote:

> Dobry den
> Ja zapomel uvest pri odeslani sve miniankety rozliseni tiskarny. To je
> asi dulezity udaj (jak jsem zaregistroval nazory ucastniku diskuze)
> Ja to vytiskl na 600DPI tiskarne OCE 3165. Docela by mne zajimalo i
> rozliseni, kterym jste jim tiskl posuzovane predlohy Vy.
> Je asi pravda, ze to co jsme udelali je asi dost subjektivni zalezitost,
> ale prekvapilo mne, ze ja mel tak jednoznacny vysledek a Vy naopak
> naprosto srovnatelny.

Kdysi jsem udelal test s predchudci dnesnich CS fontu (byly do vlastne CM
doplnene o akcentovane znaky specialnim programem a byly pouze bitmapove).
Mel jsem nekolik knih vysazenych v LaTeXu s temito fonty, predloha byla
tistena zrcadlove na pauzaky ovladacem dvihplj z DOSoveho emTeXu a ty byly
pouzity pro ofset. Starsi tiskarna mela rozliseni 300 dpi, novejsi 600.
Dal jsem to jednomu nakladateli jako ukazku, aby posoudil, na ktere knihy
bylo pouzito ktere rozliseni. Uspesnost jeho odhadu byla 50 %.

Pokud jde o muj testovaci vzorek, vsechny ukazky jsou typograficky
_spatne_, protoze maji obrovske mezislovni mezery. Nelze tedy srovnavat
citelnost textu globalne, lze sledovat kerningy, kolize sousednich radku,
kompatibilitu diakritickych znamenek apod.

Zdenek Wagner
e-mail: wagner at cesnet.cz