typo-nazor na CS a LM fonty

Jaroslav Hajtmar hajtmar at gyza.cz
Wed Nov 23 13:47:53 CET 2005

Zdenek Wagner napsal(a):

> [...]
>
>Mel jsem vazne vyhrady k jedne z predchozich verzi (k tomu jsem se ted
>nastesti nevyjadroval). Z pohledu na verzi 0.99.3 mam pocit, ze me vyhrady
>byly tlumoceny tvurcum a fonty byly podle toho upraveny.
>
>Vysazel jsem svoji povidku pomoci pravych CS fontu i s pouzitim nahrady
>lm-rep-cstext.map s docasnym potlacenim cs.map, a take pomoci LM fontu.
>Vysledek testu je na http://hroch486.icpf.cas.cz/cslm/ -- na papire to
>vypada trosku jinak nez na obrazovce, takze si to radeji pro ucely
>porovnani vytisknete (zajimave je napr. na strane 4 \v{C} pod pismenem y).

Dobry den.
Hned jsem si vytiskl na celkem solindi laserovce a porovnaval - Cucel
jsem do toho sam cca 25 minut.

Na uvod chci rici, ze mne trochu mrzi, ze jste pod kazdou ukazkou uvedl
jakymi fonty je to sazeno, neboť jsem si zacal uvedomovat, ze bych
nemusel byt, z pohledu nekterych z vas objektivni!!!! (vice vzkricniku
je schvalne!). Proto jsem se rozhodl udelat po obede na nasem gymplu
anketu. Rozdal jsem tento text 4 ruznym lidem (dve ucitelky cestiny,
kolegyne matematikarka a nas vratny u vchodu).

Zadani bylo nasledujici: Prohlednout a procist si tri sloupce textu a
vyslovit subjektivni nazor na to, ktery text se jim nejlepe cte, ktery
je dle nich nejcitelnejsi a kterym textem by chteli mit napsanu celou
knihu.Upozornuji, ze jsem nikoho neovlivnoval nic vic nevysvetloval atd.

Vysledek :
Kolegyne cestinarky, kolegyni matikarka + ja jsme se ve svem hodnoceni
(upozornuji, ze zcela nezavislem!!!) shodli na nasledujicim poradi od
nejlepsiho po nejhorsi:
1. CS fonts, 2. Replacement CS=>LM, 3. LM

Vratny u vchodu hodnotil v poradi 1. Replacement CS=>LM, 2.CS fonts, 3. LM

Zaverem chci rici jen svuj naprosto laicky nazor:. Nevim zda je to tim,
ze LM fonty jsou jaksi "subtilnejsi", ale sazba v prostrednim (CS)
sloupci je naprosto a JEDNOZNACNE vyraznejsi a citelnejsi. Kdyz privrete
oci a podivate se na to z vetsi dalky, tak se mi zda, ze prostredni
sloupec (tj. CS) je nejtmavsi (naprosto znatelny rozdil) pak bych rekl,
ze nasleduje (a tmavsi zdalky, zde uz ovsem dle meho temer neznatelne)
pravy sloupec (tj. Replacement CS->LM). Nejhure u mne dopadl sloupec
levy s LM sazbou. Tento levy sloupec dopadl nejhure VE VSECH PETI
PRIPADECH hodnoceni.

Nechci ted tvrdit, ze nektery font je nejlepsi a nektery nejhorsi,
tlumocim jen 5 nazoru (berte asi 4 - muj muzete z diskuze o fontech asi
povazovat za zaujaty)
Chci tim, rici ze i kdyz jsem to dal k nahlednuti kolegum, kteri jsou na
tom z hlediska porovnani se mnou, jako ja v porovnani s vetsinou z vas
(tim chci jen naznacit nebetycny a propastny rozdil :-) ), tak to
dopadlo naprosto jednoznacne!!! (zase schvalne nekolik)

Priznam se, ze at pan Wagner neupozornil na \c{C} pod y na str cislo 4,
tak toho bych si asi sam nevsiml. Ale kdyz uz jsem na jeho upozorneni to
prohledl, tak se priklanim (jako naprosty laik!) k nazoru je CS jsou
jednoznacne optimalizovany pro sazbu cestiny, protoze se snad pocita i s
takovymito detaily.
Pokrok jde sice kupredu ale stara kvalita zustava porad stejna!

BTW: Dnes rano jsem dostal osobni mail od pani Zuzany Neverilove, ktere
jsem se nato omluvil za neprilis vhodne vyzneni me odpovedi na jeji
prispevek. Pokud by se jeste nekdo v konferenci citil byt mymi prispevky
pohorsen nebo nedejboze urazen, vsem se timto omlouvam. Dostal jsem
velke ponauceni a priste nez odepisu na mail, ktery zapusobi na me city
a pocity radeji jeden den pockam, nez vychladnu.

Zdravim vas akcnim pozdravem TeXu zdar a plainTeXu zvlaste ... (sorry
LaTeXisti) :-)

Pekny den vsem preje Jarda Hajtmar

PS: pro pana Wagnera: Ten "Nemec" ve Vasi povidce me fakt pobavil :-)

---
avast! Antivirus: Odchozi zprava cista.
Virova databaze (VPS): 0547-1, 22.11.2005
Testovano: 23.11.2005 13:47:33