LM fonty a CSfonty, anketa nazoru

Zdenek Wagner wagner at cesnet.cz
Fri Nov 18 10:31:36 CET 2005

On Thu, 17 Nov 2005, Petr Olsak wrote:

> Souhlasim s tim, ze se CSTUG snazi komunikovat s autory projektu LM
> fontu, zve je na prednasky do Brna a pokousi se prosadit do LM fontu
> zmeny, ktere povedou k tomu, aby sazba ceskeho textu LM fonty
> nevypadala odpudive. Nesouhlasim s tim, aby CSTUG podporoval vyvoj
> LM fontu i v pripade, ze by to vedlo k zaniku CSTeXu. Tento muj
> nesouhlas mi ovsem muze byt malo platny. Pokud se v CSTUGu prosadi
> vetsinovy nazor, ze uz nechteji CSfonty a tim padem i CSTeX, tak
> se CSTeX stane jen specialitou lidi a v TeXovych distribucich
> asi dlouho nevydrzi.

S tim nesouhlasim. Nechci vyhazovat CSTeX z distribuci, ale pokud by k
tomu doslo a jeste navic LM fonty nebyly vhodne pro sazbu ceskych a
slovenskych textu, pak by to byla ta nejhorsi varianta. Pak by Word pro
ceske a slovenske dokumenty mohl davat lepsi vysledky nez TeX, a toho bych
se nerad dozil.

Muj nazor je takovy:
1. Chceme zakonzervovany CSTeX
2. Chceme LM fonty pouzitelne pro kvalitni ceskou a slovenskou sazbu

> [...]
> zavisi na nekolika lidech jako je Thomas Esser, Sebastian Rathz
> atd. Pokud tito lide ho tam nebudou chtit, muzeme zde diskutovat jak
> chceme a stejne nic nedosahneme. Zatim toto bezprostredne nehrozi, ale
> obavam se, ze takove by mohly byt dusledky dalsiho vyvoje kolem LM
> fontu. Momentalne budeme mit moznost v Brne hovorit s jednim s autoru LM
> fontu. Je to vstricny clovek otevreny nazorum druhych. Bylo by dobre,
> kdyby ti clenove CSTUGu, kteri s nim budou v Brne jednat, meli
> k dispozici co nejvice argumentu, napriklad i tech, ktere zazni na

To je apel na vsechny, jimz na dalsim udrzeni CSTeXu zavisi. Mezinarodni
komunita vytvari teTeX, TeXLive, MikTeX a dalsi distribuce, prispiva k
tomu rada dobrovolniku z ruznych LUGu. CSTUG ma CSTeX, kde neni zrejme,
jak je pro mezinarodni komunitu uzitecny. Navic, pri testovani TeXLive
jsem nenasel zadne ceske ani slovenske jmeno. Rada lidi poukazovala na to,
ze leccos v TeXLive 2005 v ruznych OS nefunguje. Pokud nebudeme sami nic
nabizet, nebudeme se moci divit, kdyz z distribuci vymizi CSTeX, ktery
pouziva jen hrstka lidi.

Zdenek Wagner
e-mail: wagner at cesnet.cz