kruzok nad u

Jaromír Kuben kuben at scova.vabo.cz
Fri May 13 08:36:09 CEST 2005

Miroslav Fikar napsal(a):

>Dobry den,
>
>ospravedlnujem sa, ak ide o faq, ale nedari sa mi v LaTeXu ceske
>pismeno u s kruzkom. Dokazem to v CsLaTeXu, je tam makro \accent23u.
>Toto mi ale nefunguje, ak to prelozim LaTeXom pri pouziti balika ae.
>
>\documentclass{article}
>\usepackage{ae}
>\begin{document} \accent23u \end{document}
>
>Ak tam nedam ae, tak to ide, ale stratim pekne makcene napriklad na
>\v{t}, \v{d} a podobne.  A nemozem to z rozlicnych dovodov robit
>v CsLaTeXu.
>
>Dakujem za akukolvek pomoc
> [...]
Dobry den.
Z toho, co pisete, neni jasna jedna podstatna vec, a to jakym formatem
to prekladate.
Protoze chcete u s krouzkem, zrejme pisete neco cesky (mozna jen nejake
jmeno).
Nijak neosetrujete vstupni kodovani pomoci \inputenc, takze to je zrejme
vyreseno
formatovym souborem. Pokud ale pisete cesky resp. slovensky, asi chcete,
aby to
spravne delilo. Protoze nepouzivate ani babel, vychazi mi, ze volate
format cslatexu.
Pak by ale melo fungovat \accent23 i \v{t}, \v{d}. Pritom rikate, ze
cslatex nepouzivate.
Zbyva tedy latex (asi originalni, bez nejakych uprav). To musite vedet Vy.
Styl ae obsahuje \RequirePackage[T1]{fontenc}. Krouzek se v latexu dela
pomoci prikazu \r,
tj. \r{u}. V T1 kodovani je samozrejme jinde nez v IL2. Snad to bude
fungovat.
Fonty ae jsou ovsem virtualni, jsou to  premapovane cm fonty, takze bych
rekl, ze to \r{u} ani \v{t}, \v{d}
nebudou moc hezke, hacek resp. krouzek je jen prilepen k pismenu, je to
vytvoreno ze
dvou znaku. Lepsi reseni je pouzit ec fonty nebo csr fonty (prvni budou
automaticky
pouzity v babelu s cestinou, druhe v cslatexu), kde jde o jeden
typograficky kvalitnejsi znak.
Zdravi
                   Jaromir Kuben