Malicka anketa ohladom CS a LM fontov

Petr Olsak petr at olsak.net
Thu Dec 1 09:54:29 CET 2005

Vazeni pratele TeXu,

na uvod bych chtel prohlasit, ze ackoli to mozna nevypada, nemam zadne
vedlejsi "temne" spory s Petrem Sojkou, ktere by zde nebyly vylozeny
na stul. Alespon o nich nevim. Domnivam se, ze se jedna jen o to, ze
se s Petrem lisime v nazoru, co je pro TeX prospesne a co ne. Takze
uvahy o sklenenych kulickach byly sice usmevne, ale rad bych se vratil
k veci.

> ale budeme pouzivat primo LM samotne.

Toto chapu jako jednoznacne lobovani pro to, aby byly CSfonty
odstraneny z TeXovych distribuci. Verim, ze je nyni jasne, proc jsem
otevrel diskusi o CS a LM fontech. Obavam se, ze tyto nazory vyjadrene
Petrem Sojkou budou v mezinarodnim TeXovem prostoru interpretovany
jako nazory nas vsech uzivatelu ceskeho a slovenskeho jazyka. Chtel
jsem proto nejprve zjistit nazor vas ostatnich.

Pokud skutecne na teto diskusni skupine souhlasite s tim, ze csplain
s CSfonty mohou prestat existovat, pak se pokusim nebyt jesitny a
prestanu to dale rozebirat. Pripustim, ze csplain+CSfonty bude
mozne instalovat jen po stazeni z www.olsak.net, a odeberu se do
TeXoveho duchodu.

Pokud ale na teto skupine zazni hlasy, ze odstranovani CSfontu
z TeXovych distribuci je nepripustne, pak se k nim pridam a budu se
snazit tyto nastroje v TeXovych distribucich udrzet.

> Alternativou jsou LM.

Pri soucasne nabidce CS i LM se jedna o alternativu, se kterou
souhlasim. Ovsem z predchozi citace my vyplyvaji vazne obavy, ze se
nebude jednat o alternativu ale o jedinou moznou volbu. Potvrzuje mi
to i nasledujici nazor:

> Existence Type1 CSfontu s patricnou propagandou muze vytvorit falesny
> etalon kvality a normu typografie, cimz muze poskodit rozvoj LM.

Zda se tedy, ze se Petr Sojka boji, ze existence CSfontu a trvani na tom,
aby zustaly v distribucich, nejak ohrozi rozvoj LM fontu. Co mam
udelat pro to, abych jeho obavy rozptylil?

> To byl Tvuj hlavni argument pri zavadeni CSfontu a specialniho kodovani
> pro ne (xl2.enc a xt2.enc), i kdyz pro cestinu plne staci
> "mainstreamove" T1.

Nikdy jsem neprohlasoval, ze kodovani implikuje kvalitu. Tak padly na
hlavu opravdu nejsem. Maximalne jsem upozornoval na to, ze ve
vicejazycnem fontu (ktery koduje znaky vice jazyku) se nemuzeme
zavdecit pozadavkum vsech narodu a pujde jen o kompromis. Na druhe
strane jsem pripoustel, ze i takove fonty se daji upotrebit, napriklad
kdyz tvorime navod k mixeru v 28 jazycich.

> Chybi v techto kodovanich a desetilete problemy
> s jejich podporou ukazuji, jak kardinalni chyba bylo trvani
> na specialnim CS kodovani fontu.

Desetilete (dokonce vicelete) problemy maji LaTeXiste, nikoli
uzivatele csplainu. To si LaTeXiste nadrobili sami, ja jsem se do
jejich rozhodovani o tom, zda pouziji CSfonty nebo cokoli jineho, zda
vytvori csLaTeX nebo se spokoji s mezinarodnim LaTeXem, nikdy
nemontoval. Mozna to byla "kardinalni chyba", ale rozhodli o ni
LaTeXiste. Csplain byl odjakziva postaven na CSfontech a zadne
problemy s tim nebyly (ani desetilete ani jine). Naopak, pripada mi to
pro csplain jako dobre reseni, protoze podle principu "v jednoduchosti
je sila" se v csplainu na UNIXech s kodovanim ISO-8859-2 nemusim
starat o zadne prekodovani.

Pripada mi, ze LaTeXiste mozna trochu zavideji uzivatelum csplainu, ze
v csplainu staci napsat:

\chyph
Tady píšu česky. \end

a je vystarano. Zatimco LaTeXistum skoro jiste se ceske znaky pri
prvnim pokusu o cesky text nekam vypari, pri druhem nejsou spravne,
pak to kolabuje na jakysi babel, pak svadeji souboj s ruznymi verzemi
czech.sty, a po umorne drine nakonec dojdou k reseni, ktere ani
nevedi, proc jim funguje. To jsou ony "desetilete problemy", ktere
pozoruji i na svych studentech. Opakuji: csplain ani CSfonty za to
nemohou. Je to jen problem LaTeXistu, ze se toho nikdo neujal a
neudelal konecne radikalni rez.

Velmi prosim, aby nyni, kdyz se (mozna) konecne LaTeXiste dohodnou na
tom, ze diky existenci LM fontu udelaji radikalni rez, nesmetli s tim
i CSfonty a csplain. To je moje nejvetsi obava, kvuli ktere se
zucastnuji teto diskuse. Prosim Petra Sojku, aby nestrkal nos do
budoucnosti CSfontu stejne, jako jsem ja nikdy neovlivnoval
rozhodovani kolem LaTeXu.

Posledni mail Petra Sojky s "utrzky z historie" obsahuji asi zamerne
neuplne informace. Napriklad chartlanslate.patch se aplikoval jen
malokde, TCX podpora pak zase na nekolik roku nebyla a obevila se
znovu az v roce 1998, DC fonty mozna mely Type1 podporu, ale jejich
nastupci EC fonty uz nikoli, zadne diry se v CSfotech od roku 1992
(kdy se CSfonty ustalily) nezaplnovaly, tvrzeni, ze se argumentovalo
[nekorektne] vyssi kvalitou sazby v kodovani isolatin-2 (coz je
samozrejme pitomost) se Petrovi ani prehrabovanim v archivech
nepodarilo prokazat.

Znimka o Zlatuskove programu accents z roku 1991 je asi mimo tema, ale
v souvislosti s timto autorem (pozdeji rektorem MUNI a senatorem PCR)
si dovolim zminit, ze jeho makra hyphen.cfg a fonttext.cfg jsou hlavnim
rozdilem csLaTeXu od mezinarodniho LaTeXu a jsou prapricinou onech
problemu LaTeXistu. Pritom LaTeXovi samani (meni nez si myslim i
Petr Sojka patril a patri) kdysi rozhodli, ze toto Zlatuskovo reseni
pouziji a pujdou tak vlastni cestou. Opakuji: csplain ani CSfonty ani
ja za to nemuzeme.

Petr asi zbytecne place nad tim, ze kdysi nikdo nepripominkoval DC fonty,
ono vzdy plati zlate pravidlo: pro TeX lidi delaji jen to, co je osobne
bavi nebo pro to aspon maji nejakou vyznamnou motivaci (pouziji to ve sve
praci). Asi to pripominkovani tehdy zrovna nikomu nepripadalo zabavne.
Z tech citatu z "historie" je videt, ze jsem ponekud obtiznym vyvojem
rovnez dospel k poznani tohoto zlateho pravidla: koordinovat vice lidi
v praci pro TeX tak, aby vysledkem byl jednotny tah na branku, je nemozne
(viz muj dopis o nespolupraci nebo viz jakoukoli novejsi TeXovou
distribuci).

> Letosni ataky na LM a Boguslawuv abstrakt mi evokovaly tuto
> deset let starou sklenenku

Ja jsem atakoval abstrakt (nikoli LM!) ve vete, ze cilem projektu LM
je nahradit CS fonty. Upozornil jsem autora prednasky (i osobnim
dopisem), ze to neni absolutne mozne. Nejednal jsem kvuli sobe ani
kvuli sve hracce (jak to mozna nekdo vnima), ale kvuli uzivatelum,
kteri csplain pouzivaji a kterym jsem slibil, ze csplain zustane
nemenny.

> Petr Sojka, majici ve vyboru CSTUGu t.c. na starosti
> "koordinace aktivit s ostatními LUG i TUG"
> a timto tedy plnici svou zodpovednost vuci _clenum_

Mozna by se mel vybor vyjadrit, zda prosazovani likvidace CSfontu
z TeXovych distribuci je obsahem povereni, ktere Petr Sojka od vyboru
dostal, nebo je potreba toto vice upresnit. Pokud vybor da za pravdu
Petru Sojkovi, mel by vybor dale na zaklade obvineni:

> sireni Type1 verze CSfontu jednak porusuje licenci, jednak vede
> k paskvilum a tedy jde proti stanovam sdruzeni.

zvazit moznost meho vylouceni z CSTUGu podle clanku 4 odst. 6 stanov
za desetilete porusovani stanov.

Zdravim

Petr Olsak