Jde v plainu landscape?

Lubos Kloc kloc at ipm.cz
Fri Apr 8 14:42:07 CEST 2005

Jaroslav Hajtmar wrote:

> Dobry den..
> Chvili jsem si dal tu praci a hledal v archivu ale nic relevantniho jsem
> nenasel i kdyz to asi nekdy tudy proslo.
> Jak je mozne v plainu sazet na stranku orientovanou jako landscape. V
> LaTeXu jsem to kdysi delal a nebyl to nejaky zasadni problem a i v
> konferenci se u LaTeXu na to tema nekolikrat hovorilo. Muzete mi
> poradit? Staci mi nekolikastrankovy dokument vytisknout cely jako
> landscape - nemusim mit prepinani dokumentu z Portrait na Landscape a
> naopak tj. namichany text se strankami obou orientaci. DIky za nejaky
> [...]
Asi jste nehledal dost peclive, urcite se to tady v poslednim roce resilo.

V principu vse co lze udelat v LaTeXu, lze udelat i v plainu. Jen si to
vetsinou musite sam naprogramovat, zatimco v LaTeXu uz to mozna za vas
nekdo udelal.

Tento ukol je mimoradne snadny. Staci zadat (pro A4 landscape):
\hsize=246.2mm
\vsize=159.2mm
a z hlediska TeXu samotneho mate vystarano.

Dalsim problemem muze byt tisk, asi budete potrebovat stranku otocit.
To uz zalezi na konkretnim dvi ovladaci, napriklad:
dvips -t landscape soubor.dvi.

Konecne muzete chtit mit informaci o velikosti a orientaci stranky
zapsanou v souboru
(napr v PDF). To lze udelat bud prikazem \special nebo primou editaci
napr. PS
souboru. TeXu uz se to netyka, tak to necham pro Vase vlastni studium.

S pranim uspechu pri dalsim objevovani TeXu,

            Lubos Kloc