znova obrazky :-)

Zdenek Wagner wagner at cesnet.cz
Wed Feb 25 10:17:21 CET 2004

On Wed, 25 Feb 2004, [windows-1252] Luboš Kloc wrote:

> Asi by to chtelo vyjadreni nekoho, kdo se vyzna v LaTeXovych
> prikazech pro vkladani obrazku (ja jako plainista si
> vystacim s epsf).
> Moznost zadat velikost obrazku v pixelech mne pripada podivna.
> Tahle informace je nutne v kazdem bitmapovem obrazku obsazena.
> Co se stane, kdyz zadam jinou velikost nez ma obrazek,
> prerastruje se to primo pri vkladani? To bych se dost divil,
> ze by includegraphics neco takoveho delal. TeX potrebuje
> znat _absolutni_ velikost vkladaneho obrazku, aby vedel,
> kolik mista v sazbe ma vynechat.

\includegraphics a makra z epsf delaji v konecnem vysledku presne totez,
tedy pokud jde vystup na PS. Pomoci \includegraphics lze vkladat obrazky i
pro zpracovani jinymi ovladaci (pokud to ty ovladace umi) a ruzne
parametry lze vkladat pomoci klicovych slov nebo vyrazu typu
parametr=hodnota. Pomoci epsf.tex/epsf.sty se to musi resit tak, ze se
cosi vlozi nekam, chtel jsem napsat priklad, ale uz si to z hlavy
nepamatuji. V zasade obe makra zjisti velikost obrazku, aby se dalo
vynechat odpovidajici misto. Pokud se vklada obrazek ve formatu, z nehoz
TeX neumi rozmer vycist, musi se rozmery zadat rucne nebo v nahradnim
souboru -- napr. k cosi.eps.bz2 si predem generuji cosi.eps.bbx s
BoundingBoxem a makro \DeclareGraphicsRule rekne, ze pripona .eps.bz2 je
EPS komprimovany programem bzip2 a BoundingBox je v souboru stejneho
hlavniho jmena s priponou .eps.bbx. Pak se makro podiva, co umi DVI
ovladac, pro nejz je vystup urcen, a podle toho zapise prislusny \special.
Pokud uzivatel pozaduje zmenu velikosti a DVI ovladac to umi, zapise
\special s prikazem pro zmenu velikosti. Makro \includegraphics tedy samo
velikost obrazku nemeni, jen posle prikaz v takovem tvaru, kteremu DVI
ovladac rozumi.

Mozna bych pripomnel jeste jednu vec, ktera nemusi byt uplne zrejma.
Zpusob vkladani obrazku je zavisly na vystupnim zarizeni i na ovladaci.
Typ ovladace se balickum graphics i graphicx dava jako option a uzivatel
muze mit na svem pocitaci konfiguracni soubor, kde je nastaven defaultni
ovladac. Pokud clovek udela DVI s nastaveni pro dvips, pak posle nekomu
obrazky a hotovy DVI a ten druhy clovek to prozene ovladacem pro
inkoustovou tiskarnu, pak na vystupu zcela jiste zadne obrazky nebudou a
DVI ovladac napise varovani, ze ignoruje \special, jemuz nerozumi.

> Lubos Kloc

Zdenek Wagner
e-mail: wagner at cesnet.cz