fotky ve zpravodaji a jak na ne

Zdenek Wagner wagner at cesnet.cz
Wed Feb 18 12:27:22 CET 2004

On Wed, 18 Feb 2004, Viktor Patras wrote:

> Vazeny pane Wagnere,
> mnohokrat dekuji za vycerpavajici popis.
> Jeste by me zajimalo, jak velke byly ty snimky, resp. v jakem
> rozliseni byl zdroj a v jakem rozliseni jste je ukladal do EPS?

To si presne nepamatuji, pouzil jsem plne rozliseni z fotaku, jen jsem
snimky orizl, aby v nich nebyly rusive objekty (to uz je ale otazka
kompozice, nikoliv technicka zalezitost).

> Vkladani do textu - predpokladam, ze pouzivate plain - jste provadel
> jakymi prikazy, resp. za pomoci nejakych balicku (omlouvam se za

Pouzivam LaTeX, balicek graphicx, prikaz \includegraphics

> mozna nemistny dotaz, jsem LaTeXista amater)? Ten rastr filmu byl
> 150 dpi (jedna se o preklep, nebo je to jina jednotka, o ktere
> nevim?).

Je to skutecne lpi, znamena to lines per inch. V jednotkach dpi (dots per
inch) se uvadi rozliseni obrazku. Pro cernobilou fotku je vhodne rozliseni
600 dpi. Tiskove zarizeni neni schopno delat sedive tecky, ty mohou byt
pouze cerne a resi se to rastrem. Kazdy pixel se nahradi ctvercem a ten
podle hodnoty pixelu obsahuje odpovidajici pocet tecek rozlozenych tak,
aby okem byly vnimany jako souvisla plocha (nikoliv jako noviny z doby
budovani komunismu). Tim nechci pomlouvat tehdejsi tiskare, bylo to dano
horsi kvalitou novinoveho papiru. Kdyby se pouzil jemnejsi rastr, papir by
nebyl schopen spravne prijmout barvu a dopadlo by to jeste hur. Spravna
volba rozliseni a hustoty rastru je dost klicova, zalezi i na zkusenosti.
Vice se doctete v clancich na www.grafika.cz

> Jeste kontrolni otazka, chapu-li to spravne - ten prevod do PDF jste
> delal tak, ze v nejakem prohlizeci .ps souboru jste dal tisk na
> Acrobat Distiller?

PS jsem vytvoril v OS/2 a vedle mam pocitac s Win98, kde bezi Distiller.
Win98 obsluhuji z OS/2 prostrednictvim VNC. Pokud mam otevrene VNC,
pracuje Distiller (a vsechny wokenni programy) o rad pomaleji, takze pri
takove praci musim v OS/2 okno s VNC minimalizovat. Distiller poustim tak,
ze ma "watched folder", do nehoz vlozim PS soubor. Pokud by ten watched
folder byl na disku ve Win98, melo by to 2 nevyhody:

1. OS/2 neumi po siti zapsat na disk ve Win98 soubor s dlouhym jmenem
2. Pokud bezi Distiller, je cely watched folder pro OS/2 read only

Ve WinNT takove problemy nebyly.

Mam tedy watched folder na sdilenem disku v OS/2 a vse funguje, navic
podle blikani kontrolek na HD obou pocitacu poznam, ze se PDF jiz
vytvoril. Krome toho, kdyz se mi totalne zborily win98 a musel jsem
preformatovat disk a instalovat znovu od nuly, ukazalo se, ze parametry
pro prevod do PDF jsou ulozeny v souboru folder.joboptions prave v tom
watched folder. Znovu nainstalovany Distiller si je nacetl a nemusel jsem
to znovu nastavovat.

> S pozdravem
>
> Viktor Patras

Zdenek Wagner