Delenie slov

Branislav Ballo bb at income.cz
Fri Feb 6 14:55:08 CET 2004

----- Original Message -----
From: "Luboš Kloc" <kloc at ipm.cz>
To: <csTeX at cs.felk.cvut.cz>
Sent: Friday, February 06, 2004 2:42 PM
Subject: Re: Delenie slov

Branislav Ballo wrote:
> Pouzil som "twocolumn" pre formatovanie textu do dvoch stlpcov a vyskytol sa mi problem s delenim slov na koncoch riadkov. Neviem presne, ci to suvisi s twocolumn.
> Napr.:

Zalamovani do uzkych sloupcu je obecne problem, protoze v nich neni
dostatek pruznych mezer. TeX ma nastavena pomerne prisna typograficka
pravidla a obvykle v takovych pripadech je nutno dost slevit.
Navim, zda "twocolumn" upravuje podminky deleni a jak.

> COM1-COM8 rozdeli na COM1- a na nasledovny riadok COM8, ale COM1- mi vycnieva za okolity text:
> textTEXTtextTE
> textTEXTtextTE
> xtTEXTtext COM1-
> COM8 textTEXTt
>
> PgUp/PgDown nerozdeli vobec:
> textTEXTtextTE
> text PgUp/PgDown
> textTEXTtextTE

Obavam se, ze chcete po algoritmech TeXu podstatne vic, nez mohou
zvladnout. Sotva lze predpokladat, ze TeX bude vedet, jak spravne
rozdelit "PgUp/PgDown". Ja to ostatne nevim taky, vy ano?

Myslel som, ze PgUp/PgDown by snad mohol rozdelit ako PgUp/ a PgDown (resp. PgUp a /PgDown, nemam hlboke znalosti z jazykovedy a typografie, preto neviem ktora forma je spravna)

> $VstupIN-VystupOUT$ podobne:
> textTEXTtextTE
> textTEXT VstupIN-
> VystupOUT text
>
> Klá\-ves\-ni\-ce hoci napisem, kde ma delit slovo, slovo nepresunie na dalsi riadok ani ho rozumne nerozdeli ale urobi nasledovne:
> textTEXTtextTE
> textTEXT Kláves-
> nice textTEXTt
>
> Tiez mam podozrienie, ze deleniu slov vadi aj porostredie \Cite{}. Predosle ukazky ale neboli v zvlastnych prostrediach okrem $$ - matematicke prostr.
>
> Vie niekto know-how? Dakujem.

Nastudovat v TBN (je na siti) prislusnou kapitolu o zalamovani radku a
deleni slov, a pak si pohrat s prislusnymi parametry. Nezalamovat
text do prilis uzkych sloupcu, protoze typgraficky snesitelny zlom pak
casto vubec neni mozny.

        Lubos Kloc

Dakujem, skusim sa pohrat s parametrami. Neviem, ci dva stlpce na formate A4 (ja mam dokonca este sirsi format o 3cm) su velmi uzke, ale dajme tomu. Kazdopadne dakujem za pomoc.
  BB.