Prvni radek jinym pismem

Matous Jan Fialka fialka.tex at seznam.cz
Thu Dec 16 13:52:00 CET 2004

On 16/12/04 05:44 +0100 or thereabouts, Petr Brezina wrote:

> Ad Matous Jan Fialka, 15. 12. 2004, 11:39:24
> %%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%
>
> V nekterych knihach byva prvni radek prvniho odstavce kazde kapitoly
> vysazen verzalkami ci kapitalkami. Patrne jste mel na mysli toto.

Naprosto presne, nejen, ze to mam na mysli, ale dokonce to mam v pozadavcich
na vzhled textu, ktery zrovna sazim (kratsi filosoficky text, cca. 30
normostran, ale autor je dost vysazeny na vzhled a ma presne vymezene
predstavy). Jedna se o soukromi tisk, ktery vyjde v malem nakladu a bude
slouzit de facto jako novorocni PF. Jsou k tomu jeste tri opravdu prekrasne
ilustrace kreslene perem, tez od autora. Je opravdu velka skoda, ze Vam to
nemuzu ukazat. Snad po novem roce autora presvedcim, aby celou vec
zverejnit na svem webu. (Snad jsem ted moc neporusil etiku prace...)

> Byla by ostuda, kdyby TeX takovy typograficky pozadavek nezvladl,
> a tak jsem svoji predchozi domnenku prehodnotil. Vycaroval jsem tedy
> dve makra. Jedno vysazi prvni radek odstavce verzalkami, druhe makro
> vysazi prvni radek odstavce libovolnym fontem. Kdyz tesne na zacatek
> odstavce napisete \prvniradekV, vysazi se prvni radek verzalkami.
> Kdyz na zacatek odstavce napisete \prvniradek\prepinacfontu, vysazi
> se prvni radek tim fontem, do nejz prepina vami zvoleny
> \prepinacfontu, napr. \prvniradek\it.

Ziskal jste si jednoznacne status kouzelnika :-) Gratuluji!

> Jeste jsem tato makra prilis neodzkousel. Jiste budou mit sve mouchy.
> Avsak lip carovat bohuzel nedovedu.

Ja je odzkousel a narazil jsem na jeden maly nedostatek, viz dale.

> V nekterych nestandardnich situacich mohou makra skoncit chybovym
> hlasenim "Chyba". To muze nastat napr. tehdy, kdyz bude prvni radek
> overfull a zaroven bude \overfullrule nastaveno na nenulovou hodnotu.
>
> V te casti textu, ktera odpovida prvnimu radku, nesmite uzit
> \discretionary, prikaz \-vsak pouzit muzete.
> Dale byste v teze casti textu nemeli pouzivat makra s parametry, napr.
> \uv, misto toho pouzijte radeji \clqq a \crqq. Chcete-li zapsat
> nejaky mene standardni akcent pomoci makra, cely prikaz uzavrete do
> kudrnatych zavorek, napr. M{\"u}ller.

Makro zda se funguje presne dle popisu. Neuveritelne, funguje naprosto
perfektne. Ale bohuzel zkolabuje s "Chyba", kdyz se nastavi \rightskip nebo
\leftskip, coz je take jediny nedostatek, na ktery jsem v prubehu testovani
prisel. Pujde to opravit? Jestli ne, holt autora toho PF presvedcim, aby si
to s tim prvnim radkem rozmyslel a zkusim to okraslit nejak jinak.
Kazdopadne dekuji za to makro, urcite jej s vasim souhlasem v budoucnu
pouziji.

Kouzelny den preje,

s pozdravem a s uctou,

--
Matou\v{s} Jan Fialka aka Nakladatelstv\'{i} Ligatura