Jiny zpusob visiciho rozdelovniku?

Petr Olsak petr at olsak.net
Mon Dec 13 13:55:38 CET 2004

On Mon, 13 Dec 2004, Matous Jan Fialka wrote:

> Dobry den.
>
> Jen by mne jeste zajimalo, zda musim menit metriku pri ruzne velikosti fontu
> zvlast? Napriklad kdybych sazel publikaci, kde jedna kapitola by byla csr10
> a jina napr. csr12, tak budu muset udelat 2 nove metriky anebo staci udelat
> jedinou a mit jen dobre zvolenou hodnotu pro ten alternativni rozdelovnik?
> Jakou hodnotu bych tam mel mit pro csr* font?

Na zadní straně obálky TST jsem použil hodnotu -45% původní šířky
rozdělovníku, tj. nechal jsem ho vyčuhovat o 45% ven ze sazby, tj. zmenšil
jsem v csr10 jeho původní hodnotu 3,33333 pt na 1,83333 pt.

Další možností může být úplné vyčuhování interpunkce ze sazby, tj.
zarovnány do bloku jsou jen písmena po odmyslení okolních uvozovek, čárek,
teček a spojovníků. I to může mít svůj půvab. Pak byste volil samozřejmě
novou šířku rozdělovníku 0pt. Já jsem na obálce TST měl v úmyslu jen
nenápadně vyrovnat optické nerovnosti dané různými světlostmi těchto
znaků, tj. (jak zde již bylo řečeno): kdo to nezkoumá, tak si vlastně
vůbec ničeho nevšimne.

Možná jste si také nevšimli, že všech 6 odstavců na zadní straně TST je
zarovnáno do obdélníku bez východového řádku, tj. s volbou
\parfillskip=0pt. To vyžadovalo nejen práci se sazbou, ale i s jazykem.
Musel jsem volit formulace tak, aby to pěkně podle tohoto požadavku vyšlo.
TeX sice při \parfillskip=0pt obdélník zaručí a při dostatečném
\emergencystretch rozvolní mezery v celém odstavci, ale při nevhodně
dlouhém textu ty mezery mohou být dost příšerné.

> [...]
> TBN se mi velice libi a dekuji Vam za ne. Jsou to opravdu skvele knihy. V
> ceskem jazyce vsak zatim chybi knizka o Metafontu. Zkousel jsem o Metafontu
> lustit neco anglicky a ackoli mam statni zkousku z AJ, stejne mi to nebylo
> moc platne. Je to pro me proste nesrozumitelne a nektere terminy ani
> nedovedu prelozit bez pouziti specializovanych technickych slovniku. Na
> milimetrovem papiru mam uz cca 15 veci, ktere bych rad prevedl do MF, ale
> bohuzel mi chybi neco jako "Metafont naruby", proste neco, co by me provedlo
> uvodem do problematiky fontu a zaklady jazyka Metafont.

Nikdy jsem nepočítal s tím, že bych psal analogii k TBN o Metafontu.
Domnívám se, že MF je program dnes ještě méně používaný než TeX. Pár
zasvěcenců, kteří ho chtějí použít, si informace o něm (třebaže v cizím
jazyce) najdou. V češtině existuje velmi dobrý a rozsáhlý článek o MF,
který vyšel tuším ve Zpravodaji.

Zdravím

Petr Olšák