Typograficke normy a normy citacni?

Vlastimil Ott latex at e-ott.info
Tue Aug 17 22:34:18 CEST 2004

Matous Jan Fialka napsal/a dne 17.08.2004 21:59:
> Dobry den vsem,

Dobrý večer,

> problem, ze nevim, jak se spravne "formatuji" citace, tj. nevim, jak se
> cituji casopisy, knihy odborne i beletrie, ja se cituje, kdyz jedna opravdu

taky jsem pár takových prací sázel a vím jedno: v každém oboru se to
nepatrně liší. Navíc:

1) Normy existují, ale jsou starší, aktualizace, potažmo samotné normy,
se shání celkem špatně, pomoct by vám měla jakákoliv knihovna, ve které
by to *mělo* být k dispozici (jak bývá zvykem, prezenčně).

2) Podle svých zkušeností panuje v akademické obci lehká anarchie, nebo
řekněme osobitost. Cituje-li akademik své práce určitým způsobem (třeba
ne zcela podle normy), jiná forma je špatně, i když normě vyhovuje. Koho
chleba jíš, toho píseň zpívej. :-(
(Omlouvám se přítomným akademikům, ne všichni jsou tací, ale zkušenosti
takové mám.)

3) Já osobně jsem vždy vycházel z

http://knihovna.vsb.cz/kursy/index.html
a snad i
http://www1.cuni.cz/~brt/bibref/bibref.html

> o presnou citaci nebo volnou parafrazi atd. (co je takoveto "[in. ...]" a

In se třeba masivně používá v přírodovědných oborech (fixme) a historii.
Velké hádky jsou (opět z vlastní zkušenosti) o znak za jménem autora.
Pokud se nepletu, v normě je

Příjmení, Jm. Název díla kurzivou.

Mnozí univerzitní učitelé ale požadují

Příjmení, Jm; Název díla kurzivou

> dalsi me trapi. Koukal jsem do nekolika odbornych kniha a vesmes se zpusoby

Norma vás stejně nemine. :-/

> relevantni platne zdroje ohledne tohoto? Popr. bych uvital cisla norem,

Normy mám bohužel na dně bedny. :-(

> Jelikoz vim, ze zde nekteri z Vas sami publikuji, doufam, ze se mi dostane

Já to nejsem, tak mě berte s rezervou.

--vo

--

Vlastimil Ott