Zalamovanie v tabulkach a boxoch - plain, TBN; LaTeX

Zdenek Wagner wagner at cesnet.cz
Thu Aug 5 11:05:49 CEST 2004

On Thu, 5 Aug 2004, Pavol Kucerak wrote:

> Dakujem vsetkym za pomoc. Ale este otazka na LaTeX. Su tam pripravene
> prostriedky na jednoduchsie tabulkovanie na sposob mojej otazky?
> Vseobecnejsie: mozte mi porovnat vase skusenosti LaTeXom a Plain-om?
> Da sa s LaTeXom tvorit dokumenty efektivnejsie?

Timhle dotazem se da vyprovokovat flamewar...
Jsem zastancem LaTeXu, ale presto se neodvazim napsat, ze je tvorba
dokumentu v LaTeXu pohodlnejsi a efektivnejsi. Predevsim musim napsat, ze
oboji je zpracovano stejnym sazecim strojem se stejnymi primitivy, takze
typograficka kvalita neni dana tim, jestli se pouzije plain nebo LaTeX.
Pravdou je, ze standardni tridy, ktere pochazeji puvodne od L. Lamporta,
moc hezky nevypadaji.

Pokud jde o tabulky, je, alespon pro me, LaTeXovy pristup intuitivnejsi.
Pro Vas by se asi hodil sloupec typu "p", u nehoz primo zadate sirku. V
plainu udelate vse pomoci \halign, LaTeXova tabulka, kdyz se podivate do
array.sty, potrebuje na vsechny ty "chytrosti" nekolikastrankove makro.
Tedy, kdyz napisete \begin{tabular}, spusti se nekde uvnitr strasna obluda
jako dan za to, ze muzete pouzivat intuitivni symboliku. Tabulkovy model v
TeXu je ovsem uplne jiny nez tabulkovy model v HTML nebo CALS v XML.

V plainu se predpoklada, ze clovek si vse naprogramuje sam. V LaTeXu mate
k dispozici hromadu balicku. Kdyz potrebujete neco udelat, napisete si do
preambule \usepackage{neco} a v dokumentaci k souboru neco.sty si
prectete, jak se pouziva. Potiz je v tom, ze vsechny balicky sdileji
stejny jmenny prostor. Pokud dva balicky vnitrne pouzivaji makro se
stejnym jmenem pro jine ucely, zbori se cely dokuent a vetsinou hlasi
zcela nesrozumitelne chyby. Balicky graphicx i pstricks pouzivaji makro
\scalebox pro zmeny velikosti a u kazdeho ma toto makro jinou syntaxi.
Kdyz prohodite poradi nacitani balicku, chvili se nestacite divit, proc to
hlasi chyby. Dalsi problem je v tom, ze tech balicku je na CTANu mnoho,
takze uz neni v lidskych silach mit o vsem dokonaly prehled.

V plainu si udelate makro usite na miru pro konkretni dokument, takze muze
fungovat efektivne. V LaTeXu jsou hotova obecna makra, ktera pamatuji na
vsechny situace, ktere mohou dostat (alespon se o to snazi). jsou tam tedy
osetreny i pripady, ktere se ve Vasich dokumentech nikdy nevyskytnou.
Pokud ale makro nedela uplne presne to, co chcete, musite umet nahlednout
dovnitr a casto se to da napravit nejakou drobnou upravou. Zejmena proto
jsem zacal psat ve Zpravodajich LaTeXovou kucharku, aby uzivatel vedel,
kam sahnout. Nekdy je ale takova definice natolik neprehledna, ze je
nakonec lepsi LaTeXovy pristup opustit a udelat si makro vlastni, pricemz
casto je nutno znat plain, protoze jen pomoci \newcommand nektere veci
udelat nelze.

LaTeX ma vyhodu v tom, ze se da pouzit standardni trida a text vysazet
"nejak" a pomoci \tableofcontents vytisknout obsah apod. Clovek se pri
psani soustredi pouze na obsah, forma ho nemusi zajimat. Az v konecne
verzi se predefinuji makra a udela se hezka typograficka uprava. Tim ovsem
netvrdim, ze by to v plainu neslo take.

Pokud jste zacatecnik, vemte si nejakou zakladni ucebnici plainu a
zakladni ucebnici LaTeXu, najdou se i na webu, a venujte nejaky cas tomu,
ze si s obema formaty budete chvili hrat a zkkusite si napsat nejake
dokumenty, jake chcete vytvaret. Tim si vyzkousite, co je pro Vas lepsi.
Nemel byste verit lidem, kteri reknou jednoznacne, ze lepsi je to ci ono.
Kazdy ma jiny zpusob chapani, jiny styl mysleni. Kazdemu tedy vyhovuje
neco jineho a pokud Vas nenuti treba zamestnavatel, mate pravo svobodne
volby.

> Dakujem. Prajem vela zdaru.
> Pavol Kucerak

> http://mail.centrum.sk/ - Chceš nový e-mail, zriaď si ho!