Jak spocitat pocet znaku na radku?

Zdenek Wagner wagner at cesnet.cz
Wed Sep 17 15:35:34 CEST 2003

On Wed, 17 Sep 2003, Michal Kvasnicka wrote:

> Dobry den.
>
> Existuje nekde nejake makro, ktere spocita prumerny pocet znaku na radku
> (kdyz zadam font a \hsize)? Staci priblizny vypocet, ktery bude ligatury
> pocitat za jeden znak.
>
> Nebo si musim neco takoveho napsat sam? Pokud ano, jak na to? Napada mne
> vysazet dlouhy odsavec, pak ho rozebrat na radky a ty na boxy a spocitat
> pocet boxu (to by asi melo jit). Jak by se ale spocitaly mezislovni mezery?

Asi bych to nedelal TeXem, ale zvolil bych takovyto postup:

Vzal bych si nejaky reprezentativni text, spocital bych si frekvence
jednotlivych pismen a prumernou delku slov. Z toho se zjisti, na kolik
pismen pripada jedna mezislovni mezera, jejiz delka ma byt 1/3em (nejmene
1/4em, nejvice 1/2em). Pak bych si z metriky zjistil sirky znaku (ligatury
a kerningy by nejspis diky pruznosti mezislovnich mezer nehraly vyznamnou
roli). Pokud by pozadovana velikost pisma byla jina nez design_size,
muselo by se to vynasobit odpovidajicim faktorem. Dal uz jsou to pomerne
jednoduche vysledky. Jedine, do ceho by se mi asi nechtelo, je rozebirani
TFM a hledani sirek. Asi bych kazdy znak vlozil do samostatneho \hbox'u a
vypsal si jeho \wd.

> Diky za kazdou dobrou radu.
> M.K.

Zdenek Wagner