Fonty Times pro math mod

Matej Cepl cepl at surfbest.net
Mon Oct 6 21:37:33 CEST 2003

On 2003-10-06, 15:51 GMT, Petr Olsak wrote:
> Ma nekdo nejake zkusenosti s nejakou komercni implementaci
> TeXu?  Pokud ano, bude ochoten se o sve zkusenosti podelit
> s ostatnimi (napr.  formou clanku do Zpravodaje)?

My tady máme na univerzitě PCTeX nainstalovaný na síti (Amíci
jsou ulítlí na komerční programy). Zkušenosti s ním mám smíšené,
ale to je možná dáno velice připitomělou instalací (nevím jak
s plainem a AMSTeXem, ale u LaTeXu je jenom naprostý základ --
ani babel; podle webové stránky distribuce www.pctex.com ale
mají docela slušnou sestavu).  Co je skutečně problém je, že
v dané verzi (která není zcela nejnovější) nemá zabudovanou
kpathsea, takže se musí rumplovat v nějakém konfiguračním dialogu
ručně s proměnnými TEXINPUTS a spol. a neumí automatické
prohledávání podadresářů.

Pokud se ale omezím jenom na psaní article.cls tak je to docela
příjemná záležitost. Programátorské prostředí někde na úrovni
Borlandích kompilátorů. Celý TeX je přepracován jako
32bitová Win-native sdílená knihovna (.dll), takže překopmilování
je velice svižné. Výsledek se ukáže v dalším okénku MDI
prostředí. Docela slušné -- bohužel integrovaný spellchecker
(docela slušně vypadající, ale opět na naší síti nejsou
nainstalovány žádné slovníky, takže jsem nemohl vyzkoušet jeho
kvalitu) je zjevně jenom anglický.

Co je skutečně velice dobré (z mého pohledu) je, že celý PCTeX je
zabudován primárně na TrueType fontech (autor distribuce je
tvůrce programu MetaFog na tvorbu TT fontů z Metafontových
zdrojáků), takže .dvi soubor se tiskne s TrueTypy a výsledek je
opravdu kvalitní.  Standardní cesta MetaFont->pk fontů je také
přítomna, ale nezkoušel jsem ji (viz.  rumplování s TEXINPUTS).

Existuje možnost nainstalovat vlastní editor a pak spouštět
rovnou {tex,latex,amstex}.exe.

Další hezká věc je, že má v sobě zabudovánu podporu PostScriptu
na velmi slušné úrovni. Znamená to, že jako další MDI podokno se
může otevřít prohlížeč PS, který je vybudován na vlastní knihovně
Jaws (přitom se automaticky použijí dodané Type1 fonty místo
TrucTajpů -- myslím, že jsem tam nenašel podporu Type42 fontů
v PostScriptu, ale vzhledem k vysoce kvalitním TT v .dvi
prohlížeči a tisku, jsem to nepostrádal). Prohlížení velice
rychlé a příjemné (zhruba na úrovni GhostView), ale tisk zoufale
pomalý (generuje gigantické bitmapy pro každou tiskárnu včetně
naší super-duper síťovou tiskárnu LaserJet4000 (nebo kolik),
která je samozřejmě nativně PS).

Zkráceně: kdybych měl k dispozici zdarma kompletní instalaci
a mohl si dosinstalovat co mi chybí, tak by to byla na Windowsech
docela zajímavá alternativa k TeXLive (ale pravděpodobně
v novější verzi a s gVimem).

   Hezký den,

      Matěj

--
Matej Cepl,
GPG Finger: 89EF 4BC6 288A BF43 1BAB  25C3 E09F EF25 D964 84AC