Azbuka v ceskem textu

Zdenek Wagner wagner at cesnet.cz
Fri Oct 10 10:44:00 CEST 2003

On Fri, 10 Oct 2003, Luboš Kloc wrote:

> Dobry den i Vam,
>
>    dotaz je prilis obecny a nekonkretni, takze je obtizne odpovedet.
> Problematiku lze rozdelit do nekolika casti:
>
> 1) Zavedeni prislusneho fontu,
> 2) prepinani vstupniho kodovani a kodovani fontu,
> 3) prepinani vzoru deleni,
> 4) editace vicejazycneho textu.
>
> Zalezi hodne na tom, zda takove texty pisete bezne, nebo je to ojedinely

Skutecne zalezi na tom, jak budete pripravovat text a jak casto se bude
takova cinnost opakovat, jestli ma smysl investovat cas k vytvoreni
systemoveho reseni, nebo se to ma udelat proste tak, aby se to vytisklo
dobre a nikdy jindy se uz nic takoveho tisknout nebude. Muj problem byl,
ze jsem dostal text psany ruskym wordem v ruskych windows a mel jsem z
toho udelat knihu. Text jiz prosel korekturami, takze v nem nebyly
preklepy, ale stejne pri optimalizaci strankovych zlomu a pri doplnovani
maker pro nadpisy kapitol je nutno do nej sahat. Udelal jsem si tedy
konvertor z ruskeho wordu do ceskeho latinkoveho zapisu (vcetne
diakritiky), v tom jsem provadel prislusne upravy, a pak jsem to zpracoval
dalsim preprocesorem, ktery provadi prevod textu (nikoliv maker) do
kodovani fontu LH, ktere se mi z nabidky na CTAN tehdy zdaly nejkrasnejsi.
Preprocesor umi i vystup v zobakove konvenci, aby se to nezmrsilo
pripadnou konverzi kodu v input procesoru. Kratsi texty je pak mozno
napsat i v te ceske latinkove transkripci, psani delsich textu timto
zpusobem se vsak da doporucit jen masochistum.

Zdenek Wagner
e-mail: wagner at cesnet.cz