velikost souboru vs velikost image do nej...

Zdenek Wagner wagner at cesnet.cz
Fri Nov 14 11:10:05 CET 2003

On Thu, 13 Nov 2003, Zbynek Houska wrote:

> Diky za radu, uz to testuju... Jen mne zajima proc LyX jako frontend pro
> LaTeX muze pouzit .tif soubory. Vysledne pdf je pak o mnoho mensi...

V predchozim mailu byla poznamka o tom, ze LaTeX neumi vlozit TIF, ale umi
vlozit JPEG. Neni to pravda. TeX vubec neumi vkladat obrazky. Vkladani
obrazku je ciste zalezitosti vystupniho ovladace, ktery prevadi DVI na
cokoliv, pripadne pdf*TeXu, ktery ma pro tyto ucely integrovane rozsireni.
Vlozeni obrazku ma dve faze:

1. TeX musi nejakym zpusobem zjistit rozmery obrazku, aby mohl vynechat
prislusne misto

2. Ovladac vlozi obrazek

1. faze se da dobre resit pro EPS, ktere maji DSC. Pak se da soubor cist
primo TeXem a informace lze ziskat. U jinych grafickych formatu si musi
clovek pomoci jinak, coz muze byt zavisle na implementaci a konkretni
konfiguraci. TeX muze teoreticky zavolat externi program, aby nacetl
obrazek a zjistil jeho rozmery, ktere pak ve vhodne forme vrati TeXu.
volani externiho programu vsak dovedou jen nektere implementace a navic
tato funkce muze byt z bezpecnostnich duvodu vypnuta. Pak nezbyde nic
jineho nez rucni zadani rozmeru obrazku.

2. faze vyzaduje, aby ovladac rozumel prislusnemu grafickemu formatu a
umel jej prevest do formatu vystupniho zarizeni. JPEG ma vyhodu v tom, ze
filtr /DCTDecode je v PS Level 2 i v PDF, takze zadna konverze neni nutna.
TIFF je trochu slozitejsi, ale knihovna libtiff je volne dostupna a jeji
kompilace je snadna. Samozrejme si muzete prevest TIFF na EPS programem
tiff2ps (je v libtiff) a Ghostscriptem z nej udelat PDF, aby ho vzal i
pdftex.

Zdenek Wagner
e-mail: wagner at cesnet.cz