Pomoc s fontami

Zdenek Wagner wagner at cesnet.cz
Fri May 23 09:23:07 CEST 2003

On Thu, 22 May 2003 Jan.Busa at tuke.sk wrote:

>   Zdravim,
>
> pri pdfLaTeXovani s pouzitim stylu pdfslide.sty (aj inde)
> sa stretavame s hlaskou:
>
> LaTeX Font Warning: Font shape `OT1/cmr/m/n' in size <16> not available
> (Font)              size <17.28> substituted on input line 20.
>
> Myslel som si, ze nie je problem nejaky font natiahnut na lubovolnu velkost.
> V com je chyba? Da sa to nejako zariadit (napr. vygenerovat font s danou
> velkostou), aby to potom pdfTeX nasiel, kde treba?

Dostupnost fontu pro LaTeX je definovana ve fd souborech. Pro kazdy rez se
pouzije "size function", jejiz pomoci se kazde velikosti priradi konkretni
font. U PS fontu se vsechny velikosti generuji linearnim
zvetsovanim/zmensovanim, proto size function ma obvykle tvar

<-> ptmr8z

Zapis <-> znamena vsechny velikosti (vcetne obskurnich hodnot). Kdyz tedy
pozadate o font velikosti 16.79pt, zpusobi tato definice totez co
plainovske "ptmr8z at 16.79pt"

Fonty, generovane METAFONTem, jsou dostupne pouze v urcitych diskretnich
velikostech. Napr. pro cmr je definovano

\DeclareFontShape{OT1}{cmr}{m}{n}
   {  <5> <6> <7> <8> <9> <10> <12> gen * cmr
      <10.95> cmr10
      <14.4>  cmr12
      <17.28><20.74><24.88>cmr17}{}

Prvni radek rika, ze pro 5pt se pouzije cmr5, pro 10pt cmr10, pro 12pt
cmr12 apod. Velikost 10.95pt se ziska prislusnym zvetsenim cmr10. Jak
vidite, pro 16pt zadny font definovan neni. NFSS tedy z techto fontu
vybere nejblizsi velikost, coz je 17.28.

Mate tedy v zasade dve moznosti:

1. plainovske reseni typu \font\mujfont=cmr12 at 16pt
2. nadefinovat si rodinu napr. mujcmr, zkopirovat ot1cmr.fd do
ot1mujcmr.fd, v makrech \ProvidesFile, \DeclareFontFamily a
\DeclareFontShape provest nahradu cmr => mujcmr, upravit size function
podle svych pozadavku, a v dokumentu pak pouzijete
\renewcommand\rmdefault{mujcmr}. Pak si muzete treba i zmenit definice
maker typu \Large, aby vybrali Vami definovanou velikost.

1. reseni je rychle a jednoduche, ale prestanou fungovat makra \bfseries,
\textit apod. 2. reseni je pracnejsi, ale zustane zachovana funkcnost, na
niz jsou LaTeXiste zvykli.

Popis size function se najde v LaTeX Companion a v dokumentaci, ktera se
standardne dodava v elektronicke podobe s distribuci LaTeXu.

>    Dakujem za kazdu radu
>
>       Prijemny podvecer
>
>             Jano Busa

Zdenek Wagner