delenie slov

Ondrej Koala Vacha koala at vju.cz
Sun May 11 11:54:44 CEST 2003

On Sun, 11 May 2003, Jozef Riha wrote:

> viem, ze laTeX je velmi inteligentny sadzac. vysvetlite mi ale potom
> preco na stranke 3 dokumentu v prilohe (zdroj aj pdf prikladam) rozdeli
> slovo charakteristikou tak ohavne?? kou: na zaciatku riadka a este k
> tomu na konci strany (a to ze to patri k odrazkam, ktore su na
> nasledujucej strane uz ani nehovorim)..

Je treba si uvedomit, ze tex pri lamani odstavce (tzv. horizontalni mod)
nevi, kde bude ktery radek v modu vertikalnim, tedy jestli bude rozdelene
slovo zaroven rozdelene strankou. Da se tomu odpomoci penaltou
\brokenpenalty, ktera penalizuje ve vertikalnim zlomu radek, ktery je
posledni na strance a konci rozdelenym slovem. To ale neni vas pripad:
vam se text korektne zlomil za odstavcem. Mate odstavec o jedne vete,
ktera se nevejde na jeden radek, tudiz se musi zlomit na dva. Na druhem
radku jsou 3 pismena, slovo je rozdeleno spravne. Neni to sice moc hezke,
ale v mezich moznosti nelze nic vytknout, leda preformulovat vetu, nebo
sazet bez odstavcove zarazky.

s pozdravem
--
Ondrej Koala Vacha