text v obrazku + diakritika (xfig a eps)

Luboš Kloc kloc at ipm.cz
Tue May 6 09:11:50 CEST 2003

Vrablik Zdenek wrote:

> Co pouzivat misto xfigu? zatim jsem nic spolehlivejsiho nenasel, ale
> na to kolik mu je let je to super editor.

Pro odpoved jsem si zasel do tabulky "Ako TeXujeme", kterou
nedavno zpracoval pan Bitto. Je to uzitecne dilo. Z tabulky plyne:

1) Naprosta vetsina TeXistu dava prednost "konverzacnimu"
zpusobu tvorby vektorovych obrazku; jednoznacne dominuji
programy MetaPost a gnuplot. Take PStricks ma nezanedbatelne
zastoupeni.

2) Pominu-li komercni Windowsi programy, z mne znamych
se tam vyskytuje xfig, sodipodi, Qcad.

3) Radu dalsich programu neznam (xypic, PicTeX, sketch ...),
takze nevim, zda jsou to typicke vektorove editory nebo neco jineho.

4) Pouze jediny vyskyt programu Metagraf (kreslici frontend pro
MetaPost) potvrzuje zaver z bodu 1): TeXiste obrazky radeji
"programuji" nez "kresli". Dle meho nazoru je prave Metagraf
nejprirozenejsi volba vektoroveho editoru pro obrazky do TeXu.

A jeste poznamku na zaver. Pouziti bitmapoveho formatu pro obrazek,
ktery umoznuje pouziti formatu vektoroveho by mela byt
jen posledni zoufala zachrana v nouzi. Rozhodne by to nemel byt
standardni postup.

                 Lubos Kloc