Latex

Luboš Kloc kloc at ipm.cz
Thu Mar 27 11:42:09 CET 2003

Na takto formulovanou otazku je tezko strucne odpovedet. Mohlo by to vydat
na docela tlustou knizku. Tak snad jen par bodu, ktere (dle meho odhadu)
by mohly byt uzitecne cloveku, ktery teprve vaha, zda by to bylo pro nej
vhodne.

1) PDF je jednim z bezne pouzivanych vystupnich formatu. Lze vytvaret
celou skalu PDF dokumentu od strohych knih po animovane prezentace.
2) LaTeX (nebo TeX obecne) neni zadny uzavreny program pro
urcity ucel, s predem danymi moznostmi a omezenimi. Vzhledem
k "open-source" charakteru je to stred rozsahleho systemu utilit,
baliku maker a pridruzenych podpurnych programu, ktery je
stale zivy a ve vyvoji, ktery sleduje nejnovejsi trendy (v soucasnosti t
reba XML). Spojovacim clankem systemu je kvalitni sazba.
3) V systemu naleznete nastroje pro temer jakekoliv pouziti, at
uz potrebujete vytvaret sachove diagramy nebo hudebni partitury.
4) Na rozdil od obvyklych "klikacich" programu, z kterych vzdycky
dostanete nejaky vysledek i bez predbezneho uceni, s LaTeXem
to takhle nejde. Je potreba se naucit alespon urcite zaklady.
Odmenou je vysoka kvalita dosazitelna zdarma a nepreberne
moznosti. (je zde ale i urcita vyjimka, "klikaci" editor LyX).

Jinak zkuste <http://www.cstug.cz>, je tam CSFAQ, kde najdete odpovedi
na vetsinu zakladnich otazek. Pokud nenajdete, vratte se sem do konference
s konkretnejsim dotazem.

         Preji Vam dobrou volbu,

                    Lubos Kloc