potlaceni cislovani kapitol (ne pomoci hvezdicky)

Zdenek Wagner wagner at cesnet.cz
Thu Mar 20 11:46:01 CET 2003

On Thu, 20 Mar 2003, Martin Sanda wrote:

> Ještě k ořezovým značkám (právě kvůli tomu se vlastně opět ozývám). Stáhnul
> jsem si zwcropmark. Nevím, jestli něco nedělám blbě, s mojí chabou
> angličtinou, ale nastavené rozměry výšky a šířky "ořezávaného" formátu po
> vytištění neodpovídají. Musel jsem přidat cca 30mm na výšce i šířce, abych
> dostal kýženou A5. Po dlouhém laborování to celkem odpovídá tomu, co
> potřebuju, ale nerozumím tomu, co dělám, nebo mám blbě?
> Může být chyba v mém Ghostscriptu?

Pokud pouzijete defaultni nastaveni, musite k sirce i vysce pricist 2cm a
text posunout o 1cm doprava a 1cm dolu. Znacky se totiz daji kreslit jen
dovnitr, na urovni PS maker jiz nelze nektere zasahy do dokumentu udelat.
Teoreticky bych sice mohl nakreslit orezove znacky mimo oblast, ktera je
nastavena v TeXovem dokumentu pomoci \special{papersize=...} nebo na
prikazovem radku pomoci parametru -T. Na normalni PS tiskarne by to
proslo, ale osvitka nebo Distiller pri prevodu do PDF by je odrezal.

Zvykl jsem si na nasledujici postup:
1. pro nastavovani rozmeru stranky v LaTeXu pouzivam vyhradne LaTeXove
parametry \topmargin, \oddsidemargin, \evensidemargin apod.

2. dokument odladim bez orezovych znacek (pripadne si definuji jednoduche
makro, kterym se daji zapinat a vypinat). Mam-li format A5, ghostscript mi
ho zobrazi a vidim, jak to bude vypadat

3. pridam orezove znacky. Pokud mam defaultni nastaveni
\CropMarkOptions{/len 5 mm /gap 5 mm}, musim na kazde strane pridat 1cm,
tedy celkem 2cm na sirku i na vysku. Dale nastavim
\hoffset=1cm
\voffset=1cm

4. pokud tisknu menzi format na pauzaky A4 na obycejne PS tiskarne, musi
se v \CropMarkOptions definovat i /hsize, /vsize, /hoffset a /voffset.
Navic se nesmi zapomenout na parametr -ta4, jinak se dvips muze zmast a
nakresli ty znacky uplne jinde. Pred casem, pri trochu jine prilezitosti,
Petr Olsak vysvetloval, jak dvips interpretuje nastaveni velikosti papiru.
V tom vysvetleni se daji najit okolnosti, kdy se dvips poplete.

Zdenek Wagner
e-mail: wagner at cesnet.cz  or  wagner at icpf.cas.cz