Existuje neco jako TeXaide pro linux?

Matej Cepl matej at ceplovi.cz
Mon Mar 3 17:11:36 CET 2003

Vojtech Hala wrote:
> www.lyx.org
>
> Znam cloveka, ktery sedaval s notebookem na prednaskach z matematicke
> analyzy a delal si v Lyxu poznamky tak rychle, jak prednasejici psal na
> tabuli. 90% z toho byly matematicke vzorce. Cili pri trose sikovnosti to
> muze byt rychlejsi nez psani zdrojaku rucne. Navic nemuzete naklikat
> syntaktickou chybu. ;-)

Jenom pro upozornění: ačkoli jsem zapřísáhlý LyXista, tak tady se
nejedná o program na vysázení matematických vzorečků do LaTeXu,
ale o kompletní ,,authoring tool`` (nenapadá mě teď honem česky
termín). Takže LyX nestojí (a nevítězí na celé čáře) v soutěži
s utilitkami typu MathType, ale s Scientific Workplace (cena
několik set dolarů) a Wordem.

Poté co jsem řekl toto, tak musím rychle dodat, že si myslím, že
LyX je ideálním nástrojem pro všechny manželky, které jsou
přemluveny aby nepsaly svoji diplomku ve Wordu (řekl bych, že
tohle je tak častá situace, že by se jí někdo měl věnovat
podrobněji; já mám tady doma také jednu :-). A nejenom pro ně --
i pan manžel si může všimnout, že psaní nových věcí v LyXu bývá
mnohem rychlejší, protože člověk se může soustředit na obsah
a sdělení a nebrodit se LaTeXovými příkazy (vím, že to neplatí
pro každého -- nekamenujte mě, prosím -- ale pro mě to platí
naprosto).

A co se té rychlosti matematických vzorečků týká -- už někdy od
verze 1.1.3 (teď jsme asi o dva roky později u 1.3.0) umí LyX
překládat TeXový zápis matematických vzorečků do svých struktur.
Takže ostřílený TeXistický veterán na klávesnici píše svoje \int
f(x)_a^b (nebo jak, sám už jsem to zapomněl, protože jsem si
zvykl na LyX) a LyX mu poslušně zobrazuje výsledný vzoreček,
takže na rychlosti neubyde (a pokud si všimne, že existuje
spousta klávesových a jiných zkratek, které všechno zrychlují,
tak naopak přibude) a má zadarmo výhodu příjemného feedbacku.

Hezký den,

   Matěj

--
Matej Cepl,
Finger: 89EF 4BC6 288A BF43 1BAB  25C3 E09F EF25 D964 84AC

Economics is the only discipline where two people can win a Nobel
Prize for saying exactly the opposite thing!
    -- Eamonn Butler of Adam Smith Institute
       on Nobel Prize awards for year 2001