OT: gs a barevna reprezentace

Zdenek Wagner wagner at cesnet.cz
Mon Mar 3 11:48:32 CET 2003

On Mon, 3 Mar 2003, ondranemecek at volny.cz wrote:

> Dokumenty, ktere tvorim, budou z 90% zobrazovany pouze na monitoru
> pocitace. Takze mne zajima, jestli je uzivatele GhostScriptu mohou videt
> priblizne stejne, jako uzivatele Acrobat Readeru. Tedy v barvach
> deformovanych jen monitorem, nikoli samotnym interpretem formatu pdf.
> Barvicky jsou totiz ujete hodne - viz.
>
> http://www.volny.cz/oldfrog/barvy/cmyk_versus_rgb.png

Mohu z vlastni zkjusenosti potvrdit, ze pri zobrazeni cmykoveho obrazku v
ghostscriptu nejsou barvy na obrazovce ujete trosku, ale hodne. Se spravou
barev to zatim neni obecne moc slavne. Jsou komercni programy, ktere to
delaji dobre. Jsou free programy, ktere to delaji stejne dobre, pokud si
sezenete spravny ICC profil. Bohuzel se mi zatim nepodarilo najit zcela
obecnou metodu, ktera by zajistila, ze barvy budou vsude stejne dobre. Je
nutne predem uvazit, k jakemu ucelu dokument slouzi. Ma-li byt prohlizen
na monitoru, pak bych jako barevny prostor pouzil sRGB (ale nevim, jak to
dopadne na LCD...). Pro tisk na inkoustovych tiskarnach je nejlepsi
AdobeRGB nebo Wide Gamut RGB, pro osvit je nutny CMYK. Pokud chcete mit
dobre barvy jak na monitoru, tak na inkousotve tiskarne i na osvitce,
budete muset udelat nekolik dokumentu...

Osobne si myslim, ze spravne by se mel pouzit barevny prostor Lab, ktery
je nejsirsi, a kazde zobrazovaci zarizeni by melo v sobe instalovano
spravny barevny profil. Mozna se toho jednou dockame, ale zatim to jeste
neni...

> S pozdravem
> OldFrog.

Zdenek Wagner