OT: gs a barevna reprezentace

Zdenek Wagner wagner at cesnet.cz
Mon Mar 3 10:07:05 CET 2003

On Mon, 3 Mar 2003, oldfrog.mail.tex1 at volny.cz wrote:

> Omlouvam se za mateni - do dokumentu zpracovavanem pomoci pdfcslatexu jsem
> potreboval vlozit eps, ktery byl v CMYKu. Ke konverzi do pdf jsem uzil
> gs. Tot vse.
>
> Jeste se zeptam, zdali lze pomoci gs dokument v CMYKu nejak rozume zobrazit
> na monitoru. Parametr -dProcessColorModel=/DeviceCMYK v tomto pripade zrejme
> nelze uzit.

Zalezi na tom, cemu rikate rozumne. Kdyz si vezmete PS nebo PDF, kde je
vlozeny bitmapovy obrazek ve CMYKu, tak Vam ho zobrazi gs i Acrobat
Reader. Na root.cz jste si mohl precist o barevnych prostorech.
Teoreticky, v matematicky idealnim svete, by se dalo rici, ze CMY = 1-RGB
a cerna slozka se nejak dopocita a odecte od CMY... Jenze neni RGB jako
RGB (ruznych RGB prostoru je cela rada), odezvy monitoru i scanneru jsou
nelinearni, tiskove barvy CMY nedaji presne cernou, ale spise hnedou.
tyhle problemy se resi systemem spravy barev. Ten ale v GS neni. takze
prevod mezi barevnymi prostory v GS muze dopadnout dost bidne. Komercni
programy se o rozumny prevod staraji samy a daji se ziskat i ICC profily,
ktere lze pouzit i ve volne dostupnych programech, jako je napr. CMAP (viz
root.cz, mam to zkompilovane i pro OS/2). Prevadim tedy TIFF z AdobeRGB (v
tom uklada obrazky muj scanner) do CMYKu, z tech pak delam EPS (pomoci
tiff2ps) a dale jiz do barev nezasahuji. Vyzkousel jsem nekolik CMYKovych
profilu, ktere jsem nasel ve wokennim pocitaci, ale s zadnym nejsem zcela
spokojen. Euroscale coated, eucmyk06 a eucmyk70 davaji docela dobre
pletove odstiny a slusnou zelenou, horsi je modra. Modrou prenasi dobre
ICC Photoshop Default, ale zato ma horsi zelenou a cervenou. Asi nezbyde
nic jineho nez vlastni kalibrace, ale k tomu se teprve chystam.

> Diky,
> OldFrog.

Zdenek Wagner
e-mail: wagner at cesnet.cz  or  wagner at icpf.cas.cz