Latex: modifikace prostredi list

Zdenek Wagner wagner at cesnet.cz
Tue Jun 17 10:46:11 CEST 2003

On Tue, 17 Jun 2003, Roman Sobotka wrote:

> [...]
> \small}
> {\end{list}}
>
> A pouziji:
>
> \begin{reference}
>
>   \item Text text text text text te
>   text text text text text text tex
>   text text text text text text tex
>
> \end{reference}
>
> Funguje to dobre, ale cely text je odsazeny a nepodarilo se mi to zarovnat.
> Puvodne jsem si myslel, ze to docilim nastavenim \leftmargin. Ale to vubec
> nereaguje, stejne jako \rightmargin. To prostredi nemam vnorene do jineho,
> takze nerozumim, proc se neprojevi zmena \leftmargin.

Ono je to tim, ze LaTeX je nekdy az prilis optimalizovan a pamatuje si
hodnotu \leftmargini, kterou vrazi do \leftmargin ve vyctu nejvyssi
urovne. Kdyz tedy nedate \leftmargin na to jedine spravne misto, bude se
stejne brat defaultni hodnota.

Mimochodem, "negativni odsazeni" se da resit mnohem pohodlneji bez vyctu.
Nasledujici prostredi takove odsazeni zaridi, jako nepovinny parametr v
hranatych zavorkach za \begin{negindent} se zada pozadovana hodnota
odsazeni. Defaultni hodnota je aktualni velikost \parindent:

\newenvironment{negindent}[1][\parindent]{\par
  \leftskip=#1
  \parindent=-\leftskip
  \rightskip=0mm
}{\par}

Pokud chcete vertikalni mezeru mezi odstavci, pridejte jeste \parskip, ale
z typografickeho hlediska bych to nedoporucoval. Odsazeni by take melo byt
radeji v nasobku odstavcove zarazky, muzete treba pouzit:

\begin{negindent}[2\parindent]... text ...\end{negindent}

Zdenek Wagner
e-mail: wagner at cesnet.cz