deleni slov

Vit Zyka zyka at cmp.felk.cvut.cz
Mon Jun 2 11:05:11 CEST 2003

Vazeni pratele,

reaguji na problem pravidel pro psani diplomek, bakalarek, ap.
Pravidelne se opakuje nejen v tomto diskusnim listu, ale nekolikrat
jsem se s nim setkal v okruhu svych pratel. Naposledy vcera, slo
o FF UK, obor dejiny umeni.

> (coz je pocin chvalyhodny), nicmene pozadavky fakulty jsou
> dosti konzervativni (velikost pisma 12,5 pt, radkovani 24 pt
> a neproporcionalni pismo) no a problem nastava se zminenym

Dosavadni prostredky boje proti tomuto narizeni, ktere ma koreny
v dobach psani diplomek na psacim stroji, spocivaly z nasi strany
(rozumej prispevatelu do tohoto listu) v doporuceni, at se onen
student snazi presvedcit zodpovedneho cloveka na skole, ze existuji lepsi
reseni. Rozumny clovek pak zpravidla umoznil sazet praci jako knihu a ne
jako pocitacovy kod.

Ze tento postup neni prilis efektivni, nas presvedcuji nepolevujici
dotazy typu: jak vysazim 60 znaku na radek? Krome toho diplomanti, kteri
propadnou do sita naseho listu, patrne znamenaji zanedbatelne procento.

Protoze poslanim Sdruzeni je (dle stanov) ,,vytvaret pedpoklady pro
vestranné vyuzívání a dalsí rozvoj jazyka pocítaové typografie`` a
,,chránít zájmy uzivatelu vedecké a technické literatury vyuzívajících
nárocnou technickou sazbu``, myslim, ze by Sdruzeni svou institucionalni
vahou melo podporit zmenu pravidel na konkretnim oddeleni VS.

Podle prispevatelu do listu se zda, ze problem ma dve roviny:
1) sazbu praci dle standardnich typografickych pravidel a moznosti
   beznych soucasnych nastroju na vytvareni dokumentu (proporcionalni
   pismo, deleni slov, priblizne 50-80 znaku na radce,
   radkovani "jedna", dvoustrankova sazba)
2) je-li nutne (objektivne) posuzovat delku textu nebo udavat
   doporuceny rozsah prace, pak pouzit jine, nez typograficke zpusoby
   (napada me napr. pocet slov: umi Word ci wc).

Prakticky zpusob realizace bych si predstavoval asi nasledovne:
a) V nasem okoli zjistime, ze ma nekdo problemy se sazbou diplomky.
b) Poprosime jej, aby zjistil, kdo takovou vec naridil/vyzaduje.
c) Zprostredkujeme, aby dotycnemu byl zaslan oficialni dopis Sdruzeni
   racionalne obhajujici preferovany zpusob sazby.
Tim bude osveta sirena i na zadpovedna mista skol.

Ackoliv se takove rozhodnuti tyka predevsim Vyboru, zaslal jsem tento
dopis vsem ucastnikum tohoto listu, protoze se tazatele obraceji hlavne
sem. Dale, pokud bude Vybor s vypracovanim takoveho dopisu souhlasit,
zde muzeme spolecne najit argumenty podporujici ,moderni` sazbu.
Osobne jsem pripraven nachystat navrh takoveho dopisu.

Jaky je Vas nazor?

S pozdravem
Vitek Zyka

| Vit Zyka, researcher, CTU FEE |