deleni slov

Jiri Rybicka rybicka at mendelu.cz
Sun Jun 1 02:02:56 CEST 2003

On Sat, 31 May 2003, Martin Kucera wrote:

> Dobry den,
> v jedne diskusi se vyskytl problem, ze LaTeX deli slova pri pouziti
> proporcionalniho pisma, ale odmitne je delit pri pouziti pisma
> neproporcionalniho. Konkretne jde o to, ze tazatel presvedcil
> kamaradku, aby nepsala bakalarskou praci ve Wordu, nybrz v TeXu
> (coz je pocin chvalyhodny), nicmene pozadavky fakulty jsou
> dosti konzervativni (velikost pisma 12,5 pt, radkovani 24 pt
> a neproporcionalni pismo) no a problem nastava se zminenym
> delenim slov. Ja osobne do LaTeXu nevidim, takze jen tipuji,
> [...]
Dobry den,
nevim, jestli existuje nesmyslnejsi sada pravidel, ale dost tezko si to
lze predstavit. V pripade, ze chcete simulovat psaci stroj, neni nic
jednodussiho, nez pouzit jakykoliv obycejny editor, napsat text presne
tak, jak ho chcete, dopredu date (za beznou hlavicku) \begin{verbatim},
dozadu \end{verbatim} a po prekladu vytisknete. Predpokladam, ze na radku
musi byt 60 znaku vcetne mezer... Nektere editory jsou schopny zarovnavat
do bloku vkladanim mezislovnich mezer (jak to umela treba T602), tim si
muzete pomoct. Deleni slov neni potreba.

Prislusne rozmerove parametry nastavite v preambuli: \textwidth,
\textheight. Pismo 12 pt nastavite volitelnym parametrem v
\documentclass[12pt]{...}

Nevim ale, proc by se pro takovou pakarnu musel pouzivat TeX...

Chcete-li pouzit font cstt a chcete-li u nej povolit deleni, pak si
zkopirujte soubor il2cmtt.fd do adresare s dokumentem, najdete v nem
radek

\DeclareFontFamily{IL2}{cmtt}{\hyphenchar \font\m at ne}

a zmente na radek

\DeclareFontFamily{IL2}{cmtt}{\hyphenchar \font45}

pak se pouzije jako delici znak spojovnik (ASCII 45)

Zdravim
J. Rybicka.